108
3 Profily hlavných skupín podnikateľov na Slovensku v roku 2011
a ich medzinárodné porovnanie
Súčasťou výskumu mikroprostredia podľa modelu GEM je štúdium profilu
podnikateľov v príslušnej krajine (bližšie viď časť 1.4.3). V súvislosti s profilom
podnikateľov autori D. J. Kelley, S. Singer a M. Herrington hovoria aj o sociálnej inklúzii
podnikania, pričom vychádzajú z predpokladu, že ak majú dve osoby rovnaký potenciál na
podnikanie, nemalo by byť podnikanie dostupnejšie pre jednu z nich len z dôvodu pohlavia
alebo veku. Taktiež ďalšie faktory, ako kultúrne odlišnosti alebo vzdelanie by mali mať vo
všetkých skupinách rovnaký vplyv na schopnosť a možnosť podnikať.
74
Ak chcú tvorcovia
politík formovať podnikateľské prostredie, v ktorom firmy budú mať schopnosť dlhodobo sa
udržať a byť konkurencieschopné tak lokálne, ako aj globálne, potom poznanie úrovne
sociálnej inklúzie a jej prípadných nerovnováh je dôležitým zdrojom informácií pre exekutívu
príslušnej krajiny, a to hlavne pri formulácii jej stratégie do budúcnosti. Nerovnováhy
v sociálnej inklúzii totiž generujú znevýhodnené skupiny, pre ktoré je následne nevyhnutné
tvoriť špeciálne politiky. Vzhľadom na to sa budeme v ďalších častiach tejto publikácie
venovať skúmaniu podnikateľského profilu skupín podnikateľov na Slovensku podľa
jednotlivých fáz podnikania. Zameriame sa pritom na hlavné sociálno-demografické
charakteristiky, a to pohlavie, vek, vzdelanie a príjmové kategórie. Ďalej charakterizujeme
odvetvový profil hlavných podnikateľských skupín, nakoniec skúmame ich charakteristiky
podľa regiónov Slovenska.
3.1
Sociálno-demografické charakteristiky podnikateľov na Slovensku
Predmetom skúmania sociálno-demografických charakteristík podnikateľov na
Slovensku je pohlavie, vek, vzdelanie a príjem, a to v súlade s modelom GEM.
3.1.1
Pohlavie
Pomer zastúpenia mužov a žien v podnikaní je veľmi často diskutovanou oblasťou
v rámci sociálnej inklúzie. Ako z prílohy 3.1 a grafu 3.1 vyplýva, v roku 2011 bolo
celosvetovo v rámci krajín zapojených do GEM iba osem štátov, kde pomer žien v rámci
počiatočnej podnikateľskej aktivity (TEA)
je porovnateľný s pomerom mužov. Sú to
74
BOSMA, N., WENNEKERS, S., AMORÓS, J. E.
Global Entrepreneurship Monitor 2011 Extended
Report: Entrepreneurs and Entrepreneurial Employees Across the Globe
: 2012. s. 15