Page 115 - Podnikanie na Slovensku: vysoká aktivita, nízke rozvojové ašpirácie

Basic HTML Version

113
Graf č. 3.3: Počiatočná podnikateľská aktivita (TEA) v jednotlivých vekových kategóriách na Slovensku v roku 2011
Zdroj: Dáta GEM 2011, vlastné spracovanie autorov
Ak porovnáme podiel jednotlivých kategórií na počiatočnej podnikateľskej aktivite
v medzinárodnom kontexte
(tabuľka 3.5), môžeme konštatovať, že v prípade Slovenska je
podiel mladých v kategórii od 25 - 34 rokov (ktorý dosahuje 32,6%) vyšší ako priemer
svetový, európsky, priemer v skupine krajín, ktorých rozvoj je založený na efektívnosti, ale aj
priemer krajín V4. Podobná situácia je aj v najnižšej skúmanej vekovej kategórii (18 - 24
rokov), kde mierne vyššiu priemernú hodnotu dosahujú len krajiny, ktorých rozvoj je
založený na efektívnosti, zatiaľ čo v porovnaní s ostatnými priemernými hodnotami je
hodnota vykazovaná na Slovensku nadpriemerná.
Z uvedeného vyplýva, že v rámci
porovnávania zastúpenia podľa vekovej štruktúry majú mladí na Slovensku vysoký
podiel v počiatočnej podnikateľskej aktivite, ktorý možno považovať za nadpriemerný
aj v medzinárodnom porovnaní
. Toto zistenie potvrdzuje správnosť trendu venovať
pozornosť mladým v rámci rozvoja podnikania, a špeciálne v etape počiatočnej
podnikateľskej aktivity, a to v súlade s ich potrebami a zisteniami, ktoré sa uvádzajú napr.
v realizovaných prieskumoch.
75
Ak sa na základe nich rozpracujú efektívne politiky zamerané
aj na rozvoj podnikania mladých, môže to do budúcna prispieť k odstráneniu určitých slabých
stránok v našom podnikateľskom profile (napr. či už z hľadiska pohlavia, ale aj orientácie na
75
Jeden z ostatných prieskumov, ktorý bol špeciálne zameraný na podnikanie mladých s názvom
Prieskum potrieb mladých podnikateľov a prekážok v ich podnikaní
“, bol realizovaný v roku 2011 Združením
mladých podnikateľov Slovenska s podporou IUVENTY.
14,4%
18,4%
19,3%
12,0%
4,7%
14,2%
0,0%
5,0%
10,0%
15,0%
20,0%
25,0%
18-24
25-34
35-44
45-54
55-64
Slovensko
% dospelej populácie
TEA