Page 119 - Podnikanie na Slovensku: vysoká aktivita, nízke rozvojové ašpirácie

Basic HTML Version

117
Z grafu vekovej štruktúry podľa dvoch hlavných skupín v rámci počiatočnej
podnikateľskej aktivity na Slovensku, a to
rodiacich sa a nových podnikateľov
(graf 3.5),
vidíme určitý spoločný trend a zároveň niekoľko odlišností. Prvou z nich je, že v kategórii 25
- 34 ako aj 35 - 44 rokov je vyšší podiel nových podnikateľov ako rodiacich sa. Avšak
druhým špecifikom je, že v najvyššej vekovej kategórii je vyššie percento rodiacich sa než
nových podnikateľov. Ak budeme mať v budúcich rokoch k dispozícii časový rad dát
z viacročných pozorovaní, budeme schopní posúdiť, či ide o určité trendy alebo len náhodné
javy platné na jeden rok.
Z analýzy podielu
etablovaných podnikateľov
na celkovej populácii a jednotlivých
vekových kategóriách (graf 3.6) vyplýva, že hodnoty nad slovenským priemerom (9,6%) sa
dosahujú vo vekových skupinách 35 - 44 rokov a 45 - 54 rokov. Najnižšie hodnoty - pod
slovenským priemerom (1,9% resp. 6,6%) sú dosahované v najmladších vekových
kategóriách.
Graf 3.6: Etablovaní podnikatelia v jednotlivých vekových kategóriách na Slovensku v roku 2011
Zdroj: Dáta GEM 2011, vlastné spracovanie autorov
Ak sa pozrieme na vekové rozloženie etablovaných podnikateľov v európskom
kontexte (tabuľky 3.8, 3.9 a 3.10), ako aj vyššie uvedené zistenia naznačujú, je zrejmé, že
na
Slovensku
má najnižší podiel najmladšia veková kategória (18 - 24 rokov), a to 3,2%. Tento
podiel má rastúci trend pričom vrchol dosahuje v kategórii 45 - 54 ročných (34,7%), avšak
v kategórii 55 - 64 ročných dochádza k výraznému poklesu (17,6%). Uvedený trend je
v súlade s vývojom v medzinárodnom porovnaní, ale na Slovensku sa z hľadiska
1,9%
6,6%
12,8%
15,2%
10,0%
9,6%
0,0%
4,0%
8,0%
12,0%
16,0%
18-24
25-34
35-44
45-54
55-64
Slovensko
% dospelej populácie