Page 125 - Podnikanie na Slovensku: vysoká aktivita, nízke rozvojové ašpirácie

Basic HTML Version

123
Náznak prevahy rodiacich sa podnikateľov oproti novým v kategórii vyššieho
odborného vzdelania a vysokoškolského vzdelania I. stupňa, ale aj II. a III. stupňa možno
považovať za pozitívny signál, a to najmä vzhľadom na všeobecnú teóriu ľudského kapitálu.
79
Treba však podotknúť, že v kategórii pomaturitného a bakalárskeho vzdelania je
pravdepodobne hlavná orientácia respondentov na ďalšie štúdium, a že prieskum sa zameral
len na formálne vzdelanie a nie na rôzne podnikateľské kurzy, či ďalšiu prípravu.
Rozdelenie
etablovaných podnikateľov na Slovensku
v jednotlivých vzdelanostných
kategóriách (graf 3.13) je podobné ako rozdelenie podnikateľov v počiatočnej podnikateľskej
aktivite. Ak budú k dispozícii dáta za dlhšie obdobie, budeme môcť urobiť závery, či je
možné odvodiť nejaké zákonitosti napríklad pokiaľ ide o index „prežitia“ v závislosti od
vzdelania a podobne.
Graf 3.13: Počiatočná podnikateľská aktivita a etablovaní podnikatelia v jednotlivých vzdelanostných kategóriách na
Slovensku v roku 2011
Zdroj: Dáta GEM 2011, vlastné spracovanie autorov
79
BECKER, G. S.
Human capital
. 1964, 3. vydanie 1993
9,0%
10,7%
17,9%
13,9%
22,5%
14,2%
3,6%
7,4%
12,6%
11,1%
16,8%
9,6%
0,0%
10,0%
20,0%
30,0%
Bez vzdelania
alebo základné
vzdelanie
Odborné
vzdelanie (bez
maturity –
vyučený/á)
Stredoškolské
vzdelanie
(s maturitou)
Vyššie odborné
vzdelanie
(pomaturitné
vzdelanie) alebo I.
stupeň
vysokoškolského
vzdelania
(bakalárske)
II. a III. stupeň
vysokoškolského
vzdelania
Slovensko
% dospelej populácie
TEA
Etablovaní podnikatelia