11
Predhovor
Hneď na úvod považujem za potrebné predovšetkým vyzdvihnúť samotný fakt, že
slovenskej odbornej a širšej verejnosti sa konečne dostáva do rúk publikácia Globálny
monitor podnikania 2011, v ktorej je po prvý raz zahrnuté aj Slovensko. Napriek tomu, že
z iniciatívy London School of Economics a Babson College sa táto dnes už celosvetovo
najväčšia štúdia o podnikaní realizuje už od roku 1999, Slovensko v nej ako jediná krajina
z Vyšehradskej štvorky doteraz chýbala. Vďaka a ocenenie preto patrí Fakulte managementu
Univerzity Komenského v Bratislave ako koordinátorovi a Národnej agentúre pre rozvoj
malého a stredného podnikania ako hlavnému partnerovi, ktorí sa do projektu zapojili
a pomohli tak Slovensko dostať na globálnu mapu v dôležitej oblasti akou je výskum
podnikania, vrátane detailných analýz podnikateľského prostredia a prieskumov postojov
obyvateľstva k podnikaniu.
A postoj slovenskej spoločnosti k podnikaniu je skôr negatívny, čo je aj jedno zo
zistení v rámci tohto monitoru. Keďže ide o odraz dlhodobého trendu, nie je to nijaké
prekvapenie. Podnikatelia a podnikanie na Slovensku nemajú najlepšiu povesť. Do médií sa
dostanú väčšinou len negatívne správy o podnikaní – keď skrachuje cestovná kancelária, keď
príde k odhaleniu nejakého daňového podvodu, alebo keď nejaký podnik prepúšťa. Aj
v tomto môže byť táto publikácia prospešná. Prináša veľa príležitostí diskutovať o všetkých
aspektoch podnikania, o jeho kľúčovom význame pre existenciu akejkoľvek spoločnosti,
pretože sú zdrojom dynamiky, rastu, inovácií a generátorom pracovným miest.
Napriek mnohým analýzam o podnikaní, existencii vládnych dokumentov a stratégií
na jeho podporu, na Slovensku máme ešte stále nedostatok kvalitných informácií
o podnikateľských aktivitách, o začínajúcich podnikateľoch. Publikácia GMP 2011 prináša
možnosť porovnať mnohé parametre slovenského podnikania nielen s krajinami V 4, ale aj
s desiatkami ďalších krajín.
Porovnanie prináša možnosť ľahšie a aj presnejšie identifikovať oblasti, v ktorých
zaostávame. Za mnohé, ktoré boli v štúdii v prípade Slovenska, spomeniem len dve: jedným
je nedostatočná pozornosť, ktorá sa venuje podnikaniu pri vyučovaní na úrovni základného,
stredného a vysokého školstva, druhým je nekoordinovanosť podporného rámca pre
podnikanie zo strany vlády, čo bola dokonca oblasť, ktorá si vyslúžila jedno z najhorších
hodnotení aj v medzinárodnom porovnaní.