Page 137 - Podnikanie na Slovensku: vysoká aktivita, nízke rozvojové ašpirácie

Basic HTML Version

135
4 Podnikateľské ašpirácie Slovákov: rast, inovácie a prenikanie na
medzinárodné trhy
Podnikateľské ašpirácie tvoria tretiu skupinu aspektov spadajúcich pod podnikateľský
profil. V rámci GEM modelu sa analyzuje rastový profil (meraný na základe očakávaného
počtu vytvorených pracovných miest), inovačný profil a profil prenikania na medzinárodné
trhy. Z viacerých výskumov vyplynul
83
úzky vzťah medzi podnikateľským profilom
a ekonomickým rozvojom krajiny. Vzhľadom na to sa zvykne hovoriť o tzv. „dopadovom
profile“, ktorý bližšie analyzujeme v rámci počiatočnej podnikateľskej aktivity, ako aj
v skupine etablovaných podnikateľov na Slovensku a v medzinárodnom kontexte.
4.1 Rastový profil: očakávaná tvorba pracovných miest o päť rokov
Rastové ambície v rámci počiatočnej podnikateľskej aktivity sa z pohľadu GEM
považujú za jeden z kľúčových aspektov merania dopadu podnikania na ekonomiku príslušnej
krajiny. Dôvod je zrejmý: rastový dopad podnikania sa v modeli meria prostredníctvom
očakávanej tvorby nových pracovných miest. Najmä v čase krízy a vysokej nezamestnanosti
je hlavnou výzvou vlád na celom svete práve tvorba nových pracovných miest, a teda je
dôležité poznať do akej miery možno očakávať, že podnikanie prispeje k riešeniu tejto
kľúčovej problematiky. Aj tejto oblasti venuje značnú pozornosť výskum vo svete založený
na GEM dátach.
84
V rámci GEM modelu sa tieto ambície v skupine jednotlivcov zaradených do
počiatočnej podnikateľskej aktivity (TEA) merajú
85
v štyroch základných kategóriách:
Sólo/samozamestnanie (SEA) - neočakáva sa vytvorenie žiadneho nového pracovného
miesta okrem zamestnania podnikateľa samotného. Táto skupina zahŕňa jednak tých,
ktorí idú do podnikania z nutnosti, ako aj nezávislých profesionálov.
83
BOSMA, N., WENNEKERS, S., AMORÓS, J. E.
Global Entrepreneurship Monitor 2011 Extended
Report: Entrepreneurs and Entrepreneurial Employees Across the Globe.
2012
84
BOSMA, N., WENNEKERS, S., AMORÓS, J. E.
Global Entrepreneurship Monitor 2011 Extended
Report: Entrepreneurs and Entrepreneurial Employees Across the Globe.
2012. s. 34. Vzhľadom na to, že na
Slovensku sú zatiaľ zozbierané dáta len za jeden rok, nie je možné zatiaľ robiť hlbšie analýzy.
85
TEA možno v súvislosti s rastovými ambíciami podnikateľov skúmať z hľadiska vnútornej štruktúry
(teda štruktúry podnikateľov zapojených v TEA podľa ich rastových ambícií), ako aj z hľadiska podielu
počiatočných podnikateľov s príslušnými rastovými ambíciami na populácii. Práve druhý pohľad, podľa nášho
názoru, lepšie vystihuje vyjadrenie prínosu počiatočnej podnikateľskej aktivity k ekonomickému rastu krajiny
z hľadiska tvorby pracovných miest. Vzhľadom na to budeme tento prístup uplatňovať pri ďalšej analýze.