139
Tabuľka 4.3: Poradie Slovenska v podiele počiatočných podnikateľov na populácii z hľadiska očakávanej tvorby
pracovných miest v roku 2011
Poradie Slovenska v očakávanej tvorbe pracovných
miest
SEA
0
LEA
1 - 4
MEA
5 - 19
HEA
20+
vo svete (54 krajín)
16.
15.
9.
5.
v Európe (26 krajín)
1.
1.
1.
1.
v skupine krajín v štádiu rozvoja založenom na
efektívnosti (24 krajín)
9.
11.
9.
4.
v skupine V4
1.
1.
1.
1.
Zdroj: Dáta GEM 2011, vlastné spracovanie autorov
4.2
Inovačný profil: orientácia na inovácie
V súlade s koncepčným modelom GEM inovačný profil podnikania - inovatívna
orientácia v príslušnej krajine má dopady na štrukturálnu zmenu v dlhodobom časovom
horizonte. Vychádza sa pritom z viackrát spomínaného Schumpeterovho pohľadu na
inovatívne podnikanie a to ako na kombinácie nového produktu a trhu, ktoré rušia zastarané
produkty a služby a posúvajú tým produkčné hranice dopredu (Schumpeter, 1942). GEM túto
otázku skúma cez dopytovanie sa o rozsahu, v akom produkt alebo služba, ktorú ponúka
podnikateľ je nová pre niektorých alebo všetkých zákazníkov, a takisto aj či ešte niekto alebo
naopak nikto neponúka tento istý produkt. Ako inovatívni podnikatelia sú potom označení tí,
ktorých produkt alebo služba sú nové pre všetkých alebo aspoň niektorých zákazníkov, a ktorí
majú málo alebo žiadnych konkurentov v ponuke tohto produktu alebo služby. Autori
metodológie pritom zdôrazňujú, že pri medzinárodnom/globálnom porovnávaní stupeň
inovatívnej orientácie závisí od chápania inovácie v tej-ktorej krajine. Platí tu teda, že meranie
je závislé na konkrétnom vymedzení (kontexte) chápania inovácie. Okrem uvedeného
chápania inovácií podľa charakteristiky produktu a konkurencie je tiež predmetom analýzy aj
inovatívnosť podnikateľov z hľadiska využívania najnovších technológií.