143
Tabuľka 4.8: Priemerné hodnoty ukazovateľov využívania najnovších technológií podnikateľmi v roku 2011
Priemerné hodnoty
Najnovšie technológie
1 - 5 ročné
technológie
Žiadne nové
technológie
TEA
Etablovaní
podnikatelia
TEA
Etablovaní
podnikatelia
TEA
Etablovaní
podnikatelia
svet (54 krajín)
10,7
17,1
14,5
6,8
74,8
76,1
Európa (26 krajín)
10,6
4,4
20,7
11,8
68,7
83,8
skupina krajín v štádiu
rozvoja založenom na
efektívnosti (24 krajín)
11,5
4,0
19,5
12,9
69,0
83,2
skupina V4
13,2
7,6
21,0
14,4
65,8
78,0
Hodnoty Slovensko
22,9
11,9
19,7
14,6
57,4
73,5
Zdroj: Dáta GEM 2011, vlastné spracovanie autorov
Tabuľka 4.9: Poradie Slovenska v ukazovateľoch využívania najnovších technológií podnikateľmi v roku 2011
Poradie Slovenska
Najnovšie technológie
1 - 5 ročné technológie
Žiadne nové
technológie
TEA
Etablovaní
podnikatelia
TEA
Etablovaní
podnikatelia
TEA
Etablovaní
podnikatelia
vo svete (54 krajín)
4.
5.
30.
17.
46.
46.
v Európe (26 krajín)
1.
3.
15.
9.
23.
23.
v skupine krajín v štádiu
rozvoja založenom na
efektívnosti (24 krajín)
2.
1.
15.
9.
20.
21.
v skupine V4
1.
2.
2.
2.
3.
3.
Zdroj: Dáta GEM 2011, vlastné spracovanie autorov
Porovnanie inovatívnosti slovenských podnikateľov z pohľadu dvoch uvedených
chápaní naznačuje, že kým v inovatívnosti v podobe absorbovania najnovších technológií
počiatoční aj etablovaní podnikatelia na Slovensku vykazujú veľmi pozitívne hodnoty,
v ašpirácii uvádzať na trh produkty, ktoré ich zákazníci vnímajú ako nové, a pri ktorých
zároveň nemajú veľa konkurentov, už v medzinárodnom porovnaní výrazne zaostávajú.
Z uvedeného možno usúdiť, že tak počiatoční ako aj etablovaní podnikatelia na Slovensku vo
všeobecnosti skôr inovácie pasívne prijímajú, než by mali ašpirácie ich sami na trh aktívne
prinášať.