Page 173 - Podnikanie na Slovensku: vysoká aktivita, nízke rozvojové ašpirácie

Basic HTML Version

171
firiem“ (len 16% kladných, teda až 84% záporných hodnotení). Uvedené zistenia prirodzene
korešpondujú s poznatkami uvedenými vyššie.
Krajinou, ktorá vykazuje najvyššie hodnotenie kľúčovej rámcovej podmienky na
podnikanie „Vládne programy“ spomedzi hodnotených krajín Európy je Nemecko
(hodnotenie 3,63). Znamená to teda, že práve v Nemecku sú podľa vnímania expertov vládne
programy zamerané na podporu nových a rastúcich firiem podmienkou, ktorá pozitívne
vplýva na vytváranie priaznivého podnikateľského prostredia. Vzhľadom na to uvádzame
v ďalšej časti stručný prehľad vládnych programov Nemecka, pomocou ktorých vláda
podporuje rôzne aspekty podnikania.
Programy sú vytvárané v siedmych oblastiach, identifikovaných spolkovým
ministerstvom hospodárstva v rámci iniciatívy „Stavanie na MSP: Väčšia zodpovednosť -
väčšia sloboda“, ktoré sú považované za kľúčové pre úspech malých a stredných podnikov
v konkurenčnom prostredí. Ide o nasledovné oblasti:
87
Inovácie: príkladom je centrálny inovačný program pre MSP (ZIM) podporujúci
investície do výskumu a rozvoja v MSP.
Zručnosti a schopnosti: ide napríklad o aktivity zamerané na lepšie využitie potenciálu
domácej pracovnej sily, návrat kvalifikovanej pracovnej sily, ako aj prilákanie
odborníkov zo zahraničia.
Podnikanie a start-upy: napríklad iniciatíva Grunderland Deustchland (Nemecko -
krajina podnikateľov) zameraná na podporu vnímania podnikania (samozamestnania)
ako príležitosti.
Trhové príležitosti v zahraničí a internacionalizácia: napríklad programy na podporu
exportu a investícií v zahraničí zamerané na podporu internacionalizácie aj MSP.
Financovanie: napríklad financovanie prostredníctvom programov európskeho
rozvojového programu (ERP) alebo vládnej rozvojovej banky (KfW) s podporou
zamerania na start-upy a rozvoj MSP.
Suroviny, energie a materiálová efektívnosť: napríklad podpora prostredníctvom
informačných služieb a stimulov na zvyšovanie energetickej a materiálovej
hospodárnosti.
87
Building on SMEs, s. 3