Page 34 - Podnikanie na Slovensku: vysoká aktivita, nízke rozvojové ašpirácie

Basic HTML Version

32
dáta prostredníctvom prieskumu na dospelej populácii (APS) v zúčastnenej krajine, ako aj
prieskumu na úrovni expertov príslušnej krajiny (NES) harmonizuje centrálny tím expertov,
ktorý garantuje ich kvalitu ako aj medzinárodnú porovnateľnosť. Takto spracované dáta sú
vhodnou výskumnou bázou ako na globálnej, tak aj na národnej úrovni.
Slovensko sa v roku 2011 po prvýkrát zapojilo do Globálneho monitoru podnikania.
Národným koordinátorom výskumu je Fakulta managementu Univerzity Komenského
v Bratislave, ktorá v súlade so zásadami účasti na tomto výskume, bola prijatá ako národný
reprezentant Slovenska za člena GERA. Hlavným partnerom prieskumu na úrovni dospelej
populácie je Národná agentúra pre rozvoj malého a stredného podnikania (NADSME).
Ďalším partnerom je Stredoeurópska nadácia (CEF).
Monografia „Podnikanie na Slovensku: vysoká aktivita, nízke rozvojové ašpirácie“
prezentuje v piatich kapitolách komplexné spracovanie problematiky podnikania na
Slovensku. Okrem teoreticko-metodologických východísk spracovaných na základe dostupnej
literatúry a výsledkov iných výskumov v empirickej časti pracuje s výsledkami GEM
prieskumov za rok 2011 na úrovni dospelej populácie (APS), národných expertov (NES), ako
aj ďalších teoretických prác a výsledkov iných výskumov. V časti Zhrnutie sú obsiahnuté
hlavné zistenia vyplývajúce z výsledkov výskumu. V prvej kapitole sa publikácia venuje
teoreticko-metodologickým základom GEM, začínajúc definovaním podnikania tak, ako ho
moderná teória a prax pozná a GEM aplikuje. Ďalšie časti tejto kapitoly sa zameriavajú na
charakteristiky hlavných výskumov, ktoré sa zaoberajú podnikaním, ako aj na definovanie
rozdielov medzi GEM a ďalšími vybranými relevantnými výskumami. Podrobne sa v tejto
kapitole tiež rozoberajú ciele, premisy a koncepčný model, na ktorom je založený Globálny
monitor podnikania. Jej poslednú časť tvorí podrobný popis GEM modelu podľa fáz
podnikania a charakteristika ukazovateľov, ktoré sa vo výskume na meranie úrovne
a dynamiky jednotlivých fáz podnikania využívajú a v publikácii aplikujú. Druhá kapitola
prezentuje výsledky stavu podnikania na Slovensku za rok 2011 v medzinárodnom kontexte,
a to podľa priebehu jednotlivých fáz podnikania: potenciál podnikania a zámer začať
podnikať, počiatočná podnikateľská aktivita s podrobnejšou analýzou rodiacich sa a nových
podnikateľov, etablovaní podnikatelia, celková podnikateľská aktivita a prerušenie
podnikania. Obsahuje tiež analýzu podnikateľskej aktivity zamestnancov na Slovensku, ktorá
bola špeciálnou témou výskumu v roku 2011. Tretia kapitola sa zameriava na analýzu
a charakteristiku profilu slovenských podnikateľov zo sociálno-demografických aspektov
(pohlavie, vek, vzdelanie, príjmy) a z odvetvového pohľadu. Štvrtá kapitola sa venuje