76
2.1 Potenciál a zámer začať podnikať na Slovensku
Ak sa na potenciál podnikania pozeráme v súlade s definíciou GEM, prvou oblasťou
jeho merania je sebahodnotenie individuálnych postojov jednotlivcov, a to z hľadiska ich
vnímaných schopností začať podnikať. V tomto prípade majú Slováci najvyššie sebavedomie
medzi V4 krajinami i v Európe (tabuľka 2.1, príloha 2.1). S týmto vysokým sebavedomím sa
spája najnižšia úroveň strachu zo zlyhania v rámci V4 krajín (najvyšší strach zo zlyhania majú
Poliaci). Naša úroveň strachu zo zlyhania (sledovaná u tých, ktorí sa rozhodnú začať
podnikať) je na priemere európskych krajín. Na druhej strane však Slováci nevidia dostatok
príležitostí začať podnikať v mieste, kde žijú. Ich názory na dostatok podnikateľských
príležitostí sú pod priemerom skupiny aj Európy, v rámci V4 sú na úrovni Čechov, zatiaľ čo
výrazne optimistickejší od nás sú iba Poliaci. Na druhej strane Maďari sú výrazne
pesimistickejší pokiaľ ide o dostatok vnímaných príležitostí začať podnikať.
Tabuľka 2.1: Hodnotenie podnikateľského potenciálu na Slovensku v medzinárodnom kontexte
Ukazovateľ
Hodnota SR
Miesto SR v EU
Hodnota CZ
Hodnota HU
Hodnota PL
Najvyššia hodnota
v EU (krajina)
Hodnota
Najnižšia hodnota
v EU (krajina)
hodnota
Priemer EU
Vnímané príležitosti
23
18. 24
14
33
Švédsko
71
Grécko
11
32,6
Vnímané schopnosti
53
1.
39
40
52
-
-
Nórsko
33
42,9
Strach so zlyhania
32
22. 35
35
43
Rusko
43
Turecko
22
36,3
Zámer začať podnikať
18
5.
14
20
23
Lotyšsko
25
Rusko
4
12,7
Podnikanie ako vhodná kariérna
voľba*
55
11.
-
54
73
Holandsko 83
Írsko
46
61,0
Vnímanie podnikateľov a ich
spoločenského statusu**
64
17. 49
78
64
Fínsko
83
Chorvátsko 47
68,9
Pozornosť médií venovaná
podnikaniu*
55
9.
-
34
58
Fínsko
67
Grécko
32
50,7
*- Dáta nie sú za všetky krajiny Európy (len 19 z 26 krajín, ktoré sa zúčastnili prieskumu)
**- Dáta nie sú za všetky krajiny Európy (len 20 z 26 krajín, ktoré sa zúčastnili prieskumu
Zdroj: Dáta GEM 2011, vlastné spracovanie autorov