78
Z hľadiska ďalších charakteristík vidia najviac príležitostí na podnikanie vo svojom okolí
jednotlivci najvyššej príjmovej skupine (54,3%), mladí vo veku 25 - 34 rokov (32,1%)
a pracujúci na plný úväzok (27,5%). Najmenej príležitostí vidia práve skupiny, ktoré si
z hľadiska príjmov resp. zamestnanosti vyžadujú osobitnú pozornosť - napr. nepracujúci
dôchodcovia (7,4%) či najvyššia veková skupina 55 - 64 rokov (11,6%).
Vysoký individuálny potenciál je však na základe názorov jednotlivcov negatívne
ovplyvňovaný druhou meranou oblasťou potenciálu podnikania, a to sú
spoločenské postoje
k podnikaniu.
V rámci spoločenských postojov k podnikaniu sa Slováci vyznačujú veľmi
negativistickým
vnímaním podnikania ako dobrej kariérnej voľby. Percento tých, ktorí si
myslia, že podnikanie je dobrá kariérna voľba je pod európskym priemerom. V rámci krajín
V4 máme rovnaký názor s Maďarmi, a jedine Poliaci sa v tomto hodnotení nachádzajú nad
európskym priemerom. Podobná situácia je aj v druhom komponente spoločenských postojov
k podnikaniu, a to vo vnímanom vysokom spoločenskom statuse úspešných podnikateľov.
Slováci sú pod európskym priemerom ako aj priemerom skupiny, pričom v rámci krajín V4
zaujímame rovnaký postoj ako Poliaci, zatiaľ čo Maďari sú v tomto prípade omnoho
pozitívnejšie naladení a Česi na druhej strane ešte viac negatívne naladení ako my. Trend
negatívnych spoločenských postojov k podnikaniu pokračuje aj pri treťom komponente, a to
vnímanej pozornosti médií venovanej úspešnému novému podnikaniu. I v tomto prípade
percento tých, ktorí si myslia, že média venujú dostatočnú pozornosť úspešnému novému
podnikaniu je pod priemerom Európy, skupiny a dokonca aj skupiny krajín, ktorých rozvoj je
založený na faktoroch (najnižšie z troch štádií ekonomického rozvoja). V rámci V4 sme
z tohto hľadiska v strede, pričom výrazne horšie hodnotia situáciu v tejto oblasti Maďari
a naopak lepšie Poliaci.
56
Sumárny prehľad individuálnych aj spoločenských postojov k podnikaniu
vplývajúcich na potenciál podnikania na Slovensku je uvedený na obrázku 2.1.
Zámer začať podnikať
sa v GEM modeli logicky skúma po potenciáli podnikania.
Pozícia Slovenska v tomto prípade (viď príloha 2.1) už nie je tak výrazne vyhranená ako pri
potenciáli podnikania. Až 18% našej populácie prejavilo v najbližších troch rokoch zámer
začať podnikať, čo je tretie najvyššie percento medzi krajinami V4 (najviac sa chystá
podnikať Poliakov - 23%, a najmenej Čechov - 14%). Toto percento je však pod priemerom
56
Česi odpovede na túto otázku nevyhodnotili.