Page 83 - Podnikanie na Slovensku: vysoká aktivita, nízke rozvojové ašpirácie

Basic HTML Version

81
2.2.1
Celková počiatočná podnikateľská aktivita (TEA) Slovákov
Okrem skúmania vzťahu TEA a HDP na obyvateľa na makroúrovni z koncepčného
GEM modelu prezentovaného v časti 1.3 vyplýva, že zakladatelia GEM historicky pripisujú
mimoriadnu dôležitosť aj mikroúrovni a špeciálne
počiatočným podnikateľským aktivitám
jednotlivcov
. Vychádzajú totiž z poznania overeného viacerými výskumami, že bez začatia
podnikania nemôže prirodzene nastať jeho ďalší rozvoj. Dôležitosť skúmania počiatočných
podnikateľských aktivít (rodiaci sa podnikatelia a noví podnikatelia) je dokumentovaná nielen
na výsledkoch GEM, ale vyplýva aj z ďalších medzinárodných výskumov. Za jedny
z významných prác možno považovať práce M. Fritscha (2008),
60
ktorý sa vo svojom
výskume venuje skúmaniu vzťahov medzi novovznikajúcimi podnikateľskými aktivitami,
ekonomickým rastom a regionálnymi rozdielmi. Za zaujímavé možno považovať jeho závery
z citovanej práce a fakt, že trvá až desať rokov, kým sa na výkonnosti ekonomiky prejaví
efekt pôsobenia nových biznisov. Podľa neho, najväčší vplyv má skutočnosť, že nové firmy
tvoria konkurenciu, a tým prispievajú k ekonomickému rastu. Takisto Fritsch v citovanej
práci uvádza, že príspevok k ekonomickému rastu sa vyskytuje skôr nepriamo, a že úspech
a rast nových biznisov tvorí iba malú časť celkového efektu pôsobenia nových biznisov.
Príloha 2.2 obsahuje prehľad rozhodujúcich ukazovateľov merania celkovej
podnikateľskej aktivity v krajinách, ktoré v roku 2011 participovali na projekte GEM.
Ako z definície rozhodujúcich ukazovateľov používaných na meranie podnikateľských
aktivít (viď časť 1.4) vyplýva,
celková počiatočná podnikateľská aktivita
(TEA) meria
percento populácie 18 - 64 ročných, ktorí sú buď rodiaci sa podnikatelia alebo vlastníci -
manažéri nových firiem. Jej komponentmi sú teda ukazovatele rodiacich sa podnikateľov
a nových podnikateľov. Podľa výsledkov výskumu GEM za rok 2011 (tabuľky 2.2 a 2.3)
Slovensko malo
najvyššiu celkovú počiatočnú podnikateľskú aktivitu medzi európskymi
krajinami
(a teda aj v rámci V4),
a to
14,2%
. Táto hodnota je takmer dvakrát tak vysoká ako
európsky priemer. Najnižšiu počiatočnú podnikateľskú aktivitu v Európe mali v roku 2011
Slovinsko (3,7%), Rusko (4,6%) a Dánsko (4,7%). Takisto
prvenstvo
patrí Slovensku pokiaľ
ide o percento (9,2%)
rodiacich sa podnikateľov
(percento populácie 18 - 64 ročných, ktorí
sa v súčasnosti aktívne angažujú na zakladaní biznisu, ktorý budú vlastniť alebo spolu vlastniť
a z tohto biznisu si ešte ako vlastníci najmenej tri mesiace nevyplácali mzdy, platy alebo iné
60
FRITSCH, M. How Does New Business Formation Affect Regional Development? Introduction to
the special issue. 2008. s. 1 - 14