Page 148 - Podnikanie na Slovensku: vysoká aktivita, nízke rozvojové ašpirácie

Basic HTML Version

146
Z uvedených charakteristík podnikateľov na Slovensku (zhrnutých aj v grafe 4.3)
možno vytvoriť profil typického slovenského podnikateľa:
Typický rodiaci sa alebo nový slovenský podnikateľ (patriaci do skupiny počiatočnej
podnikateľskej aktivity) je ambiciózny muž z veľkou sebadôverou, vo veku 25 - 44 rokov so
stredoškolským vzdelaním, z najvyššej príjmovej kategórie, je málo inovatívny - svoje
podnikanie orientuje na klasické tovary alebo služby, používa overené technológie, nemá
veľké ambície prenikať na zahraničné trhy, ale má ambície vytvoriť podnik s viac ako
1 pracovnou príležitosťou v horizonte piatich rokov.
Typický slovenský etablovaný podnikateľ má podobné charakteristiky ako rodiaci sa
alebo nový podnikateľ, je však starší, vo veku 35 - 54 rokov, ešte menej inovatívny a menej
orientovaný na zahraničné trhy.
Graf 4.3: Súhrnné charaktristiky počiatočných a etablovaných podnikateľov na Slovensku v roku 2011
Zdroj: Dáta GEM 2011, vlastné spracovanie autorov
0,0%
20,0%
40,0%
60,0%
80,0%
100,0%
% TEA % Etablovaných podnikateľov