Page 17 - Podnikanie na Slovensku: vysoká aktivita, nízke rozvojové ašpirácie

Basic HTML Version

15
podnikateľskej aktivity (TEA) je na Slovensku zapojených 14,2% dospelej populácie
od 18 - 64 rokov, čo tvorí vyše 525 000 obyvateľov. Na túto mieru počiatočnej
podnikateľskej aktivity, podľa nášho názoru, vplývajú najmä nasledovné faktory:
vysoký individuálny podnikateľský kapitál, ale aj podmienky, ktoré vláda vytvára na
samozamestnanie a celkovo riešenie problematiky zamestnania, umelé podnikanie,
ako aj pomerne vysoký reštart podnikania. Z uvedeného rozsahu podnikateľskej
aktivity sa však za určitých predpokladov vytvorených v rámci podnikateľského
prostredia dá dosiahnuť pozitívny dopad na ekonomický rast v budúcnosti cez
naplnenie očakávaných rastových ambícií slovenských podnikateľov.
Vysoká počiatočná podnikateľská aktivita Slovákov (TEA) je dosiahnutá stavom
oboch jej komponentov, a to mierou rodiacich sa podnikateľov (0 - 3 mesiace
v podnikaní), ktorí predstavujú 9,2%, ako aj mierou nových podnikateľov (3 - 42
mesiacov v podnikaní), ktorí tvoria 5,3% z dospelej populácie.
Pozícia Slovenska, pokiaľ ide o motiváciu začať podnikať s cieľom zlepšenia príjmu
alebo zvýšenia nezávislosti, sa blíži skôr ku koncu rebríčka hodnotených krajín (43.
miesto z 54 krajín sveta, 22. miesto z 26 krajín Európy), pričom v rámci V4 sme na
druhom mieste, čo signalizuje podobnosť motivácie k podnikaniu u nás s ostatnými
krajinami V4. Z analýz sa dá dedukovať, že nutnosť je prevažujúcim motívom pri
rozhodovaní o začatí podnikania na Slovensku.
Slovensko má tiež najvyššie percento v rámci krajín V4 v kategórii etablovaných
podnikateľov (nad 42 mesiacov v podnikaní), ktorí tvoria 9,6% z dospelej populácie,
čo predstavuje vyše 355 000 obyvateľov. V tejto kategórii sme na treťom mieste
v Európe a v globálnom porovnaní (54 krajín) zastávame 10. miesto.
Túto pozíciu
považujeme za veľmi významnú, keďže opäť, za splnenia určitých predpokladov,
signalizuje možný pozitívny dopad podnikania najmä na ekonomickú stabilitu, a to
hlavne cez zamestnanosť, ale aj tvorbu ďalších hodnôt v oblasti intelektuálneho
a sociálneho kapitálu v krajine
.
Vysoká počiatočná podnikateľská aktivita Slovákov (TEA) spolu s vysokým
percentom etablovaných podnikateľov determinujú prvenstvo Slovenska v celkovej
podnikateľskej aktivite (23,1% z dospelej populácie) medzi krajinami V4 aj Európy
(spolu s Gréckom), ako aj 13. miesto v globálnom porovnaní.