Page 179 - Podnikanie na Slovensku: vysoká aktivita, nízke rozvojové ašpirácie

Basic HTML Version

177
„Spoločenský imidž podnikateľov“ patrí síce do skupiny „menej hmatateľných
podmienok“ kvalitatívnej povahy, avšak, ako doterajšie prieskumy dokázali, plní výraznú
úlohu pri formovaní podnikateľského prostredia krajiny (vďaka prieskumu NES máme
k dispozícii relevantné a porovnateľné údaje aj o týchto podmienkach). Z uvedených
porovnaní možno konštatovať, že spoločenský imidž podnikateľov v rámci krajín Európy ako
aj skupiny krajín, ktorých rozvoj je založený na efektívnosti, možno považovať za horší.
Zároveň však vidieť, že medzi krajinami V4 je v tejto oblasti veľmi podobná situácia. Ide
o oblasť, ktorá je výzvou na ceste k vytvoreniu priaznivého podnikateľského prostredia nielen
pre Slovensko, ale aj pre ostatné krajiny V4.
Tabuľka 5.21: Hodnotenie jednotlivých dimenzií „Spoločenského imidžu podnikateľov“ na Slovensku v roku 2011
Kód Dimenzia
Hodnotenie
M01 Považovanie vytvárania nových firiem za vhodný spôsob zbohatnutia
3,11
M02 Považovanie stať sa podnikateľom za vhodnú kariérnu voľbu
2,64
M03 Vysoká prestíž a úroveň rešpektu úspešných podnikateľov
2,81
M04 Častá prezentácia príbehov o úspešných podnikateľoch v médiách
3,03
M05 Považovanie podnikateľov za kompetentných a vynachádzavých jednotlivcov
2,54
Zdroj: Dáta GEM 2011, vlastné spracovanie autorov
Tabuľka 5.22: Hodnotenie jednotlivých dimenzií „Spoločenského imidžu podnikateľov“ na Slovensku v roku 2011
v medzinárodnom porovnaní
Dimenzia
Hodnotenie
Poradie medzi
dimenziami
v SR
Priemer
v Európe
Umiestnenie
v Európe
(23 krajín)
Priemer
v skupine
Umiestnenie
v skupine
(22 krajín)
M01
3,11
1.
3,18
13.
3,35
17.
M02
2,64
4.
2,89
17.
3,08
20.
M03
2,81
3.
3,37
20.
3,62
21.
M04
3,03
2.
3,20
13.
3,25
16.
M05
2,54
5.
3,28
20.
3,40
20.
Zdroj: Dáta GEM 2011, vlastné spracovanie autorov
Tabuľky 5.21 a 5.22 obsahujú hodnoty a hodnotenie pozície dimenzií, ktoré vstupujú
do hodnotenia „Spoločenského imidžu podnikateľov“.
Najvyššie
hodnotenie, pričom dokonca pozitívne (teda nad hodnotou 3), dosahuje
dimenzia „Považovanie vytvárania nových firiem za vhodný spôsob zbohatnutia“. V rámci
porovnania s krajinami Európy, ako aj so skupinou krajín, ktorých rozvoj je založený na
efektívnosti, sa síce hodnotenie Slovenska nachádza na 13. resp. až 17. mieste, avšak
zaostávanie za priemerom je v oboch prípadoch relatívne malé. Experti tak hodnotia, že