178
vytváranie nových firiem je považované za vhodný spôsob zbohatnutia, a teda dimenziu,
ktorá skôr prispieva k podpore podnikateľskej aktivity a priaznivému prostrediu na
podnikanie.
Najhoršie
hodnotenie spomedzi jednotlivých dimenzií dosahuje „Považovanie
podnikateľov za kompetentných a vynachádzavých jednotlivcov“. V porovnaní s krajinami
Európy a skupiny sa Slovensko v oboch prípadoch nachádza na 20. mieste, pričom tiež
v oboch prípadoch veľmi výrazne zaostáva za priemerným hodnotením (o 0,74 resp. 0,86
bodov). Z pohľadu hodnotenia expertov teda podnikatelia v očiach verejnosti skôr
nevzbudzujú obraz kompetentných a vynachádzavých jedincov, čo možno považovať za
skutočnosť, ktorá môže za istých okolností odradzovať od podnikania, a teda neprispievať
k formovaniu priaznivého prostredia na podnikanie.
Druhé najnižšie hodnotenie spomedzi jednotlivých dimenzií vykazuje „Považovanie
stať sa podnikateľom za vhodnú kariérnu voľbu“. V rebríčku krajín Európy sa Slovensko
nachádza na 17. mieste (za priemerom zaostáva o 0,25 bodu), v rebríčku skupiny krajín,
ktorých rozvoj je založený na efektívnosti až na 20. mieste (za priemerom zaostáva o 0,44
bodu). Za pozornosť však stojí porovnanie tejto dimenzie s treťou najhoršie hodnotenou
(„Vysoká prestíž a úroveň rešpektu úspešných podnikateľov“). V nej dosahujeme v porovnaní
s krajinami Európy aj so skupinou horšie umiestnenie (20. resp. 21. miesto), ale najmä
omnoho výraznejšie zaostávame za priemerným hodnotením (až o 0,56 resp. 0,81 bodu).
Experti teda hodnotia status stať sa podnikateľom, ako aj prestíž a úroveň rešpektu úspešných
podnikateľov v očiach verejnosti ako dimenzie nedostatočne podporujúce priaznivé
podnikateľské prostredie, pričom situácia u nás je najmä v druhom prípade výrazne horšia ako
v porovnávaných krajinách.
Doplnením predchádzajúceho hodnotenia je graf 5.11, ktorý zobrazuje rozloženie
hodnotenia jednotlivých dimenzií podmienky „Spoločenský imidž podnikateľov“ z hľadiska
podielu kladných a záporných hodnotení. Prezentuje tak sentiment expertov v oblasti
skúmaných dimenzií.
Napriek tomu, že záporné hodnotenia stále väčšinou prevládajú, rozloženie hodnotení
je už o niečo priaznivejšie než v prípade vyššie zmienených najhoršie hodnotených kľúčových
rámcových podmienok na podnikanie. Kladné hodnotenia prevládajú v prípade dimenzií
„Považovanie vytvárania nových firiem za vhodný spôsob zbohatnutia“ a „Častá prezentácia
príbehov o úspešných podnikateľoch v médiách“. Naopak, najhoršie je hodnotená dimenzia