Page 191 - Podnikanie na Slovensku: vysoká aktivita, nízke rozvojové ašpirácie

Basic HTML Version

189
Kultúrne a spoločenské normy
. Kultúrne a spoločenské normy sú podmienkou, ktorá
vykazuje skôr negatívne hodnotenie. Znamená to, že na podnikateľskú aktivitu vplývajú viac
negatívne než pozitívne. Jednotlivé dimenzie predstavujú charakteristiky národnej kultúry,
ako napríklad podpora individuálneho úspechu dosiahnutého vlastným úsilím, zdôrazňovanie
sebestačnosti, autonómnosti a osobnej iniciatívy, povzbudzovanie k podnikateľskému riziku,
kreativite a inovatívnosti, či zdôrazňovanie individuálnej zodpovednosti za svoj vlastný život.
Všetky uvedené dimenzie sú približne rovnako negatívne hodnotené. Popri ostatných
podmienkach „hmotného“ charakteru, ktoré bezprostredne ovplyvňujú každodennú aktivitu
podnikateľov, predstavujú kultúrne a spoločenské normy tiež významnú podmienku
ovplyvňujúcu spoločenské aj individuálne postoje k podnikaniu, a tým pádom aj tendenciu
k podnikateľskej aktivite, ako aj jej kvalitatívnemu charakteru (vnímanie podnikania ako
príležitosti). Je preto potrebné uvažovať nad možnosťami zlepšenia nie príliš pozitívneho
stavu tejto podmienky na Slovensku.