Page 192 - Podnikanie na Slovensku: vysoká aktivita, nízke rozvojové ašpirácie

Basic HTML Version

190
Záver a odporúčania
Na základe medzinárodného porovnania vyplývajúceho z výskumu Globálneho
monitoru podnikania (GEM) v roku 2011 možno konštatovať, že súčasnú vysokú aktivitu
a potenciál podnikania na Slovensku by bolo vhodné udržať a ďalej kvalitatívne rozvíjať, a to
vhodným nastavením politík a podporných programov, ktoré by eliminovali výskumom
identifikované slabé stránky, a to aj cez zlepšenie rámcových podmienok na podnikanie. Na
základe kľúčových zistení obsiahnutých v jednotlivých kapitolách a súhrnne prezentovaných
v časti Zhrnutie ďalej navrhujeme odporúčania, ktorých realizácia by prispela k tomu, aby
podnikanie na Slovensku kvantitatívne i kvalitatívne prispelo k ekonomickému rozvoju
krajiny.
Na
udržanie individuálneho potenciálu podnikania
na Slovensku, prípadne jeho
kvalitatívne zlepšenie, je potrebné venovať väčšiu pozornosť systematickému vytváraniu
pozitívnych spoločenských postojov k podnikaniu
. K tomuto môže prispieť zvýšená pozornosť
médií venovaná úspešným príbehom tak podnikateľov, ktorí rozbiehajú svoj biznis, ako aj
príbehom už etablovaných podnikateľov. Tieto aktivity môžu tiež prispieť k zmierneniu
negatívneho vnímania podnikania na celospoločenskej úrovni. V tomto smere by mal tiež
pôsobiť systém vzdelávania na všetkých stupňoch, súčasťou cieľov ktorého by bola aj
výchova k podnikaniu ako vhodnej kariérnej voľby.
Pozitívom Slovenska je
kvantita podnikateľskej aktivity,
a to či už v rámci
počiatočnej fázy podnikania, ako aj u etablovaných podnikateľov. Avšak pokiaľ skutočne
chceme z tohto pozitíva vyťažiť, je nevyhnutné na jednej strane vyvíjať aktivity na ďalšiu
udržateľnosť vysokej podnikateľskej aktivity, ale rovnako sa na druhej strane venovať aj jej
kvalitatívnemu rozvoju. Na to by bolo potrebné realizovať ďalšie výskumy, ktoré by pomohli
odhaliť skutočné motívy vedúce k podnikaniu, a teda k tak vysokej dynamike, akú Slovensko
v roku 2011 zaznamenalo. Na základe týchto poznatkov by potom bolo potrebné nastaviť také
opatrenia, výsledkom ktorých by bol udržateľný rast podnikateľskej aktivity založený na
identifikovaní a využívaní príležitostí, ako aj kvalitatívna zmena nasmerovania podnikania
smerom k vyššej ambicióznosti. Hlavnými smermi, na ktoré je potrebné sa prioritne zamerať
je inovatívnosť, prienik na zahraničné trhy a podpora firiem s vysokým rastovým
potenciálom. Špeciálnu pozornosť si takisto vyžaduje ďalšie študovanie špecifík a faktorov,
ktoré ovplyvňujú diferencovanú úroveň podnikateľskej aktivity podľa regiónov Slovenska.