Page 20 - Podnikanie na Slovensku: vysoká aktivita, nízke rozvojové ašpirácie

Basic HTML Version

18
Podnikateľské ašpirácie Slovákov
Slovenskí podnikatelia majú vysoké rastové ašpirácie pokiaľ ide o očakávanú tvorbu
pracovných miest v budúcnosti. V porovnaní s krajinami V4 ako aj
ostatnými európskymi krajinami sme na prvom mieste v podiele počiatočných
podnikateľov v očakávanej tvorbe pracovných miest v najbližších piatich rokoch, čo
logicky nadväzuje na vedúcu pozíciu v počiatočnej podnikateľskej aktivite (TEA).
Slovenským podnikateľom chýba aktívna inovatívnosť v podobe ašpirácie uvádzať na
trh nové produkty a služby, ktoré nie sú známe u konkurentov. V tomto hodnotení
inovatívnosti počiatočných podnikateľov sa nachádzame na poslednej pozícii v rámci
V4 a na 23. mieste spomedzi 26 krajín Európy. Oproti tomu v pasívnej inovatívnosti
z hľadiska využívania najnovších technológií sa nachádzajú naši podnikatelia na
popredných pozíciách v medzinárodnom porovnaní (medzi V4 krajinami aj celkovo
v Európe sme na prvom mieste).
Z hľadiska medzinárodnej orientácie našich počiatočných podnikateľov možno
konštatovať ich nízke ašpirácie prenikať na medzinárodné trhy. Iba 18,3%
z počiatočných podnikateľov sa vyznačuje silnou medzinárodnou orientáciou (má
aspoň 25% zákazníkov v zahraničí), pričom až takmer 30% z nich udáva, že
v zahraničí nemá žiadnych zákazníkov. Túto slabú orientáciu dokumentuje aj
14. miesto v Európe a 3. miesto medzi krajinami V4. Určitý pozitívny posun možno
vidieť v tom, že počiatoční podnikatelia majú vyššiu medzinárodnú orientáciu oproti
etablovaným.
Podnikateľské prostredie na Slovensku
Podnikateľské prostredie na Slovensku podľa hodnotenia prieskumu názorov expertov
(NES) vo všeobecnosti zaostáva za priemerom Európy. Podpriemerné skóre dosahuje
v hodnotení 15 z 24 podmienok na podnikanie. Z hľadiska krajín V4 stav podnikateľského
prostredia na Slovensku možno považovať za porovnateľný.
Financovanie podnikania
Stav problematiky financovania podnikania možno považovať celkovo za slabší,
avšak nejde o neprekonateľnú kľúčovú prekážku podnikateľskej aktivity.