17
Profil podnikateľskej aktivity na Slovensku
Profil podnikateľskej aktivity na Slovensku meraný troma charakteristikami sociálnej
inklúzie (pohlavie, vek, vzdelanie), ako aj z hľadiska odvetví, v ktorých podnikatelia
pôsobia, možno považovať vo viacerých aspektoch za nevyvážený
a v medzinárodnom porovnaní zaostávajúci.
Slovensko sa vyznačuje veľmi nízkym podielom žien v počiatočnej podnikateľskej
aktivite ako aj v množine etablovaných podnikateľov (zhodne po 29%), čo je pod
priemerom tak Európy, ako aj sveta (54 zapojených krajín).
Z hľadiska veku je najvyššia počiatočná podnikateľská aktivita (TEA) vo vekovej
skupine 35 - 44 rokov (19,3%). Nad priemerom krajiny je aj počiatočná podnikateľská
aktivita mladých: 14,4% vo vekovej skupine 18 - 24 rokov, 18,4% vo vekovej skupine
25 - 34 rokov. Podiel týchto vekových skupín na počiatočnej podnikateľskej aktivite
na Slovensku je vyšší ako priemer sveta, Európy aj V4, a na úrovni priemeru skupiny
krajín, ktorých rozvoj je založený na efektívnosti. Na druhej strane, veľmi nízka je
úroveň počiatočnej podnikateľskej aktivity v najstaršej vekovej skupine 55 - 64 rokov,
a to 4,7%, z čoho vyplýva aj nízky podiel tejto vekovej skupiny na počiatočnej
podnikateľskej aktivite (5,6%). Tento podiel je hlboko pod priemerom Európy (10%),
sveta (9,2%), V4 (7,8%), ako aj skupiny (7,4%).
Najvyššiu počiatočnú podnikateľskú aktivitu majú na Slovensku vysokoškolsky
vzdelaní ľudia (22,5%), avšak najviac počiatočných podnikateľov má stredoškolské
vzdelanie (46,5%).
Z hľadiska odvetví podnikania v počiatočnej podnikateľskej aktivite (TEA) a pri
etablovaných podnikateľoch na Slovensku prevládajú služby pre koncových
spotrebiteľov (42,5% resp. 37,3%) a odvetvia stavebníctva, výroby, dopravy,
sieťových odvetví, komunikácií a veľkoobchodu (36,1% resp. 42,4%). Ďalšími
odvetviami sú služby pre biznis (20% resp. 17,7%) a poľnohospodárstvo spolu
s ťažobným priemyslom (1,4% resp. 2,6%). Z uvedeného je zrejmý pozitívny posun
odvetvového profilu počiatočnej podnikateľskej aktivity na Slovensku smerom
k službám (pre koncových spotrebiteľov aj biznis). Ak by tento trend pokračoval,
odvetvový profil podnikateľov Slovenska by sa približoval ku krajinám, ktorých
rozvoj je založený na inováciách.