36
podnikania je teda proces, ktorý podnecuje zmenu na trhoch ako aj v spoločnosti, a tak
vytvára hodnotu pre jednotlivcov (podnikateľov) ako aj pre spoločnosť.
6
Globálny monitor podnikania (GEM) a jeho vnímanie podnikateľskej činnosti, ako aj
model, na ktorom je výskum postavený, vychádza z a kombinuje tak Schumpeterovu, ako aj
Kirznerovu definíciu podnikania. Zahŕňa tak inovatívnych podnikateľov z hľadiska
Schumpetera, ako aj podnikateľov venujúcich sa opakujúcim sa - replikatívnym spôsobom
podnikania, definovaných Kirznerom.
7
Vnímanie podnikania vo výskume GEM tiež vychádza
z tzv. rakúskej školy, ktorá poukazuje na podmienky dôležité na podnikanie ako aj dôsledky
podnikateľskej činnosti. Zároveň však integruje Baumolove vnímanie faktorov
ovplyvňujúcich podnikanie a rozhodnutia podnikateľa na tzv. produktívny typ podnikateľskej
činnosti. Centrálnymi podmienkami podľa Baumola sú ako úroveň rešpektovania zákonov
v danej krajine, tak aj úroveň, do akej zákony umožňujú prerozdelenie ziskov
z podnikateľskej snahy.
8
Z uvedeného vyplýva, že podnikanie je proces, ktorý je možné definovať z rôznych
uhlov pohľadu. Napriek tomu, že je to vo svojej podstate fenomén, ktorý zahŕňa množstvo
faktorov, vzťahuje sa naň množstvo definícií a významov, táto publikácia sa bude opierať
o definíciu používanú konzorciom GERA na účely výskumu a interpretácie Globálneho
monitoru podnikania (GEM). Podľa nej podnikanie je „Akýkoľvek pokus o vytvorenie
nového
biznisu, ako je samozamestnanie, nová spoločnosť alebo
rozvoj
už existujúcej
spoločnosti. Túto činnosť môže vykonávať jednotlivec, skupina jednotlivcov alebo fungujúci
biznis.“ Prístup GEM k podnikaniu napriek pomerne úzkej definícii, kde podnikanie vníma
predovšetkým ako novú podnikateľskú aktivitu, dáva širší význam tomu, čo pod novou
podnikateľskou aktivitou rozumie. Nová podnikateľská aktivita sa chápe širšie - teda nielen
novo registrované firmy, ale aj ďalšie aktivity súvisiace s behaviorálnymi perspektívami
podnikania. Dôkazom toho je i špeciálna téma podnikania, ktorej sa GEM v roku 2011
venoval, a to podnikanie v rámci zamestnania (bližšie viď časti 1.4.4 a 2.3).
V rámci definovania podnikania je tiež dôležité poukázať na aktuálne trendy vo
vnímaní rôznych dimenzií podnikania, ktorých základné charakteristiky sa prejavujú
v uvádzanej typológii. V GEM sa najčastejšie stretávame s typmi podnikania delenými
z hľadiska:
6
STOKES, D., WILSON, N.
Small Business Management and Entrepreneurship
., 2010. s. 32
7
LEVIE, J. D., ERKKO, A.
A theoretical grounding and test of the GEM model
. 2008. s. 6
8
LEVIE, J. D., ERKKO, A.
A theoretical grounding and test of the GEM model
. 2008. s. 7