Page 39 - Podnikanie na Slovensku: vysoká aktivita, nízke rozvojové ašpirácie

Basic HTML Version

37
a)
ambicióznosti
: ambiciózne a neambiciózne podnikanie,
b)
inovatívnosti
: inovatívne a replikatívne podnikanie,
c)
motivácie
: nutnosť a príležitosť podnikať,
d)
cieľov
: sociálne podnikanie a bežné podnikanie,
e)
závislosti
: závislé a nezávislé podnikanie.
Ambiciózne podnikanie a neambiciózne podnikanie
Podnikanie je dnes vnímané predovšetkým z hľadiska ambiciózneho podnikania, pod
ktorým rozumieme podnikanie slúžiace ako katalyzátor ekonomického rastu, respektíve
tvorby pracovných miest. Relatívne nový prístup k podnikaniu sa zameriava aj na menej
ambiciózne typy podnikania. Takýto druh podnikania predstavujú podniky s minimálnym
respektíve žiadnym rastom, bez inovácií a medzinárodných ambícií. Hovorí sa predovšetkým
o malých podnikoch, prípadne o nových podnikoch. Podniky tohto druhu sú zakladané
predovšetkým ľuďmi, ktorí nemajú možnosť výberu medzi zamestnaním a podnikaním, alebo
sa snažia realizovať svoju potrebu nezávislosti. Ich snaha podnikať respektíve byť
„samozamestnaným“ predstavuje spôsob, akým sú schopní uživiť seba a svoje rodiny.
9
Replikatívne podnikanie a inovatívne podnikanie
Podnikanie môžeme charakterizovať aj podľa zamerania tejto činnosti. Medzi
inovatívnym podnikaním a replikatívnym (opakujúcim sa) podnikaním je veľký rozdiel.
Schumpeter sa pri svojej definícii podnikateľskej činnosti zameriaval výlučne na inovatívne
podnikanie, ktoré pôsobí ako takzvaná kreatívna deštrukcia.
Práve
inovatívne podnikanie
má potenciál vytvárať veľkú pridanú hodnotu v ekonomike.
Inovatívne spoločnosti menia spôsob, akým fungujú zaužívané podnikateľské modely,
a ovplyvňujú fungovanie trhov, ale aj celej spoločnosti. Toto podnikanie však vyžaduje veľkú
dávku kreativity a v neposlednom rade aj odvahy a ochoty riskovať.
10
Replikatívne podnikanie
, teda podnikanie, pri ktorom podnikateľ opakuje v spoločnosti už
zaužívaný model, predstavuje väčšiu časť podnikateľskej aktivity. Ide o začatie, ako aj
riadenie podniku, respektíve podnikateľskej aktivity identicky ako predchodcovia daného
podnikateľa. Podstata tohto podnikania vychádza zo samotného rastu ekonomík ako aj
obyvateľstva všade vo svete. Ekonomika potrebuje väčšie množstvo tovarov aj služieb a na
9
BOSMA, N., WENNEKERS, S., AMORÓS, J. E.
Global Entrepreneurship Monitor 2011 Extended
Report: Entrepreneurs and Entrepreneurial Employees Across the Globe
: 2012. s. 8
10
SMITH, J. K., SMITH, R. L., BLISS, R. T.
Entrepreneurial finance: strategy, valuation and deal
structure
. 2011. s. 9