48
Business odlišným zdrojom informácií, pričom Doing Business a ďalšie indikátory sú pre
NES dobrým komplementárnym zdrojom.
Ďalšou porovnateľnou štúdiou o podnikateľskom prostredí je Global Competitiveness
Report (ďalej len „GCR“), ktorej súčasťou je Global Competitiveness Index (ďalej len
„GCI“), teda globálny index konkurencieschopnosti krajín. Hlavný metodologický rozdiel
medzi NES a GCR spočíva v tvorbe indikátorov. GCR využíva popri názorových (získaných
cez tzv. „Executive Opinion Survey“) aj kvantitatívne indikátory, ktoré vytvárajú
12 všeobecných
ekonomických
pilierov
vstupujúcich
do
výpočtu
indexu
konkurencieschopnosti. Konkrétne ide o nasledovné piliere: inštitúcie, infraštruktúra,
makroekonomické prostredie, zdravie a základné vzdelanie, vyššie vzdelanie a tréning,
efektivita trhu tovarov, efektivita trhu práce, rozvinutosť finančného trhu, technologická
pripravenosť, veľkosť trhu, vyspelosť podnikania a inovácie. NES sa na druhej strane
zameriava výhradne na kvalitatívnu charakteristiku rámca na podnikanie. Model GEM vo
svojej súčasnej podobe však nepriamo zahrňuje 12 ekonomických pilierov GCI tým, že
využíva GCI ako nástroj na klasifikáciu zapojených krajín z hľadiska konkurencieschopnosti
a rozvojového štádia. Týmto spôsobom sa v rámci projektu GEM využíva komplementarita
oboch metodológií.
Posledná porovnávaná štúdia Entrepreneurship at a Glance je založená na programe
OECD - Eurostat Entrepreneurship Indicators Programme (ďalej len „EIP“), čo je dlhodobý
program tvorby medzinárodne porovnateľných podnikateľských štatistík relevantných pre
tvorcov politík. EIP taktiež zahŕňa kontextuálnu analýzu, ktorá má do istej miery spoločné
črty s prieskumom NES. Konkrétne, správy vychádzajúce z EIP obsahujú časť venovanú
determinantom podnikateľskej aktivity, ktorej výsledky sú vo všeobecnosti založené na
prieskumoch nasledovných oblastí: transfer vedy a výskumu, inovácie, terciárne vzdelávanie,
podnikateľské vzdelávanie, preferencia samozamestnávania, neformálne investície, náročnosť
podnikania, trhové podmienky alebo imidž podnikania. EIP pritom využíva rozličné zdroje na
získanie údajov vstupujúcich do indikátorov: OECD pre oblasť vedy a výskumu, inovácií,
financovania a vzdelávania; Doing Business pre oblasť náročnosti podnikania
a charakteristiky stavu trhov; GCR pre údaje zozbierané v prieskume Executive Opinion
Survey; GEM pre oblasť podnikateľského vzdelávania; a Eurobarometer pre preferenciu
samozamestnávania, imidž podnikania a podobné témy. Kým EIP využíva viacero
informačných zdrojov (medzi nimi aj GEM), NES je unikátny tým, že uplatňuje pre všetky
skúmané aspekty podnikateľského prostredia jednotnú metodiku.