Page 54 - Podnikanie na Slovensku: vysoká aktivita, nízke rozvojové ašpirácie

Basic HTML Version

52
práva v podnikateľských vzťahoch, alebo štúdia venujúca sa rodinnému podnikaniu na
Slovensku. Ako už ich názvy nasvedčujú, tieto dokumenty boli vypracované s cieľom
adresovania konkrétnej iniciatívy resp. informačnej potreby aktuálnej v príslušnom období.
Spomedzi uvedených analýz a prieskumov má svojou povahou k NES najbližši e
prieskum názorov MSP o kvalite podnikateľského prostredia v jednotlivých mestách SR.
Okrem rozdielov v obsahu skúmania ako aj objekte (podnikateľské prostredie v jednotlivých
mestách) sú tiež ďalším rozdielom respondenti tvoriaci vzorku prieskumu. Kým NES pracuje
s expertmi, ktorých štruktúra je presne zadefinovaná, spomínaný prieskum NARMSP na
úrovní jednotlivých miest v Slovenskej republike zisťoval názory a skúsenosti s kvalitou
podnikateľského prostredia medzi podnikateľmi a pracovníkmi na iných pozíciách v MSP.
Objektom skúmania pritom bola tak celková spokojnosť s podmienkami na podnikanie, ako aj
hodnotenie sily konkurenčného prostredia, podnikateľského zázemia, prostredia na
podnikanie, podmienok zamestnávania, práce úradov a miestnej samosprávy, a tiež byrokracie
a prekážok podnikania v jednotlivých mestách. Pri hodnotení uvedených oblastí boli
zohľadňované najmä praktické aspekty ovplyvňujúce každodenný život podnikateľov, teda
operatívne problémy podnikania. V záverečnej správe prieskumu bolo na porovnanie
výsledkov v rámci miest resp. krajov brané do úvahy hodnotenie celkovej spokojnosti.
Ako vyplýva z vyššie uvedených poznatkov o dostupných hodnoteniach
podnikateľského prostredia na Slovensku, prevahu z hľadiska objektu skúmania majú
základné operatívne oblasti vplývajúce na kvalitu podnikateľského prostredia. NES má teda
potenciál byť dobrým a komplementárny zdrojom poznania stavu širokého spektra
podmienok (nielen operatívnych) ovplyvňujúcich podnikateľskú aktivitu a pôsobenie
podnikateľov. Jeho sila spočíva na dvoch pilieroch. Prvým je použitie unikátnej a osvedčenej
metodológie kvalitatívnej diagnostiky s uplatnením komplexného pohľadu na široké spektrum
oblastí (nielen z radov operatívnych aspektov, ale napríklad aj zo spoločenských a kultúrnych
aspektov). Druhým pilierom je medzinárodná porovnateľnosť získaných informácií, ktorá
umožňuje porovnať komplexné poznatky o širokom spektre podmienok na podnikanie na
Slovensku v medzinárodnom kontexte.
1.3 Teoretické východiská a koncepčný model GEM
Globálny monitor podnikania (GEM) má tri hlavné ciele:
Merať rozdiely v úrovni podnikateľskej aktivity (meranej prostredníctvom motivácií
k podnikaniu, aktivít a ašpirácií podnikateľov) medzi krajinami.