53
Odhaliť faktory, ktoré vedú k vhodným úrovniam podnikania v jednotlivých
krajinách.
Navrhnúť politiky, pomocou ktorých sa rozšíri úroveň podnikania v príslušnej
krajine.
27
Základom samotného výskumu GEM je komplexný sociálno-ekonomický prístup ku
skúmaniu podnikania, ktorý berie do úvahy stupeň podnikateľskej akt ivity v príslušnej
krajine, pričom sa identifikujú rozdiely v typoch a fázach podnikania.
28
Špeciálne sa
zameriava na skúmanie jednotlivca, ktorý predstavuje stelesnenie podnikania a teda aj
výskumnú jednotku. Toto je jedným z odlišovacích znakov GEM od ostatných výskumov
tohto typu, ktoré sa prevažne zakladajú na prieskumoch realizovaných na firmách.
Hlavná myšlienka a samotný proces výskumu sa stručne dá charakterizovať
nasledovne:
Ak predpokladáme, že v príslušnej krajine ekonomické procesy prebiehajú v relatívne
stabilnom spoločenskom, kultúrnom a politickom prostredí a s primeranými
všeobecnými podmienkami na podnikanie, potom môžeme povedať, že tu pôsobia dva
základné mechanizmy ekonomického rastu. Prvý je tvorený stabilnými, veľkými
firmami, ktoré zohrávajú dôležitú úlohu aj v medzinárodnej výmene a konkurencii,
a takisto svojím rastom vytvárajú podmienky na rozvoj a pôsobenie malých
a stredných firiem. Druhým zdrojom rastu je samotný podnikateľský
proces prebiehajúci najmä v nových a rastúcich firmách.
Podnikanie a podnikateľstvo je zložitý proces, ktorý má mnoho aspektov. Historicky
najstaršie a najambicióznejšie je Schumpeterovo chápanie, podľa ktorého podnikatelia
sú iba tí, ktorí podporujú inovácie, urýchľujú štrukturálne zmeny, podnecujú
konkurenciu a dlhodobo prispievajú k rastu produktivity práce
29
. GEM skúma nielen
toto vysoko ambiciózne podnikanie, ale aj podnikanie menej ambiciózne a hovorí
o dvoch komponentoch: sociálnom (ľudia potrebujú nezávislosť alebo nemajú inú
27
BOSMA, N., WENNEKERS, S., AMORÓS, J. E.
Global Entrepreneurship Monitor 2011 Extended
Report: Entrepreneurs and Entrepreneurial Employees Across the Globe
: 2012. s. 7
28
Bližšie vidˇ napr. Shane (2009), ktorý popisuje význam a dôležitosť definovania rozdielov v typoch
a fázach podnikania. SHANE, S.
Why encouraging more people to become entrepreneurs is bad public policy.
2009. s. 141 - 149
29
SCHUMPETER, J. A.
Teória hospodárskeho vývoja: Analýza podnikateľského zisku, kapitálu, úveru,
roku a kapitalistického cyklu
. 1987