59
predstavujú jadro dotazníka NES. Okrem nich experti vyjadrujú v otvorených otázkach aj
názor na skutočnosti, ktoré najviac podporujú a najviac obmedzujú podnikateľskú aktivitu
v krajine, a tiež uvádzajú odporúčania na jej podporu. Po zozbieraní údajov sú národné
(v prípade niektorých krajín aj regionálne) dátové súbory centrálne harmonizované, je
hodnotená kvalita dát a realizované vypočítanie súhrnných premenných. Na zhodnotenie
spoľahlivosti každého bloku otázok je využitý výpočet Cronbachovho koeficientu Alfa.
Následne je na konsolidovaný dátový súbor aplikovaná metóda hlavných komponentov, ktorá
zhrňuje každý blok otázok do jednej alebo dvoch premenných, využívaných ako indikátory
stavu jednotlivých rámcových podmienok na podnikanie. Vďaka tejto metodológii sú
priradené individuálne hodnoty ku každému expertovi vo všetkých krajinách, vďaka čomu je
možné medzinárodné porovnávanie zistení.
Makro komponenty významným spôsobom ovplyvňujú postoje k podnikaniu, ako aj
aktivity a ašpirácie, ktoré majú podnikatelia, teda tú oblasť koncepčného modelu, ktorá sa
označuje ako
mikro komponenty
.
Hlavnou úlohou mikro komponentov modelu je postihnúť podstatu podnikania na
základe správania sa jednotlivcov. Na tento účel sa skúmajú tri hlavné mikro komponenty:
postoje k podnikaniu, podnikateľské aktivity a podnikateľské ašpirácie. Tieto sú v modeli
obsiahnuté zatiaľ ako čierna skrinka,
ktorá produkuje inovácie, ekonomický rast a tvorbu
pracovných miest.
I keď je zrejmé, že tieto tri komponenty sa tiež navzájom ovplyvňujú,
súčasná úroveň poznania neumožňuje špecifikovať individuálny prínos každého jednotlivého
komponentu a ich vzájomnej kombinácie. To je úlohou budúcich výskumov v tejto oblasti.
39
Postoje
k podnikaniu prezentujú mieru, do akej je populácia krajiny podnikateľsky
orientovaná z hľadiska podnikania ako kariérnej voľby. Ak je podnikanie v spoločnosti
„želaným javom“, jednotlivec pozná vo svojom okolí dosť ľudí, ktorí sa venujú podnikaniu,
a verí, že úspešní podnikatelia sú spoločensky uznávaní, skôr sa rozhodne ísť touto cestou ako
v opačnom prípade. To isté platí aj o podnikateľských príležitostiach: ak je identifikovaných
dosť príležitostí, dá sa očakávať pozitívny dopad na rozvoj podnikania. Ak si ľudia myslia, že
majú dosť vedomostí, schopností a skúseností na to, aby začali podnikať, pravdepodobne sa
skôr pustia do podnikania ako tí, ktorí si myslia, že tieto danosti nemajú. Podobne to platí pri
39
BOSMA, N., WENNEKERS, S., AMORÓS, J. E.
Global Entrepreneurship Monitor 2011 Extended
Report: Entrepreneurs and Entrepreneurial Employees Across the Globe
: 2012. s. 12