Page 62 - Podnikanie na Slovensku: vysoká aktivita, nízke rozvojové ašpirácie

Basic HTML Version

60
vnímaní strachu zo zlyhania v podnikaní. Ak je tento vnímaný strach vysoký, ľudia budú
hľadať svoje uplatnenie skôr v iných oblastiach, než v podnikaní.
40
Zapojenie sa do
podnikateľských aktivít
sa skúma z viacerých hľadísk. Najdôležitejšie
je skúmanie z hľadiska vývojových etáp podnikania, a to napr. počet ľudí (v absolútnom
i relatívnom vyjadrení), ktorí sú zapojení do počiatočnej podnikateľskej aktivity (rodiaci sa
a noví podnikatelia) alebo majú už fungujúce firmy (etablovaní podnikatelia), prípadne
ukončili podnikanie. Rovnako dôležité je i skúmanie profilu podnikateľov v jednotlivých
etapách, a to najmä z demografického hľadiska (pohlavie, vek, vzdelanie). Dôležité je tiež
poznanie motivácie, ktorá vedie k podnikaniu: či je to príležitosť alebo nevyhnutnosť.
Významnou súčasťou výskumu podnikania jednotlivcov sú ich
ašpirácie
. Skúma sa
aké ašpirácie majú podnikatelia pokiaľ ide o tvorbu nových pracovných miest,
internacionalizáciu a inovácie v podnikaní. Podnikatelia sa líšia navzájom pokiaľ ide o vývoj
nových výrobkov, prenikanie na medzinárodné trhy alebo zdroje financovania svojho rastu. Je
známe, že ašpirácie podnikateľov vplývajú na ekonomický rast krajiny viac ako počet
podnikateľov.
41
Hlavným zdrojom dát na analyzovanie mikro komponentov je
„Prieskum na úrovni
dospelej populácie“ (Adult Population Survey - APS).
Prieskum na úrovni dospelej populácie tvorí jeden zo základných stavebných kameňov
výskumu GEM. Každoročne národné tímy GEM uskutočnia prieskum na reprezentatívnej
vzorke minimálne 2000 respondentov vo veku 18 až 99, prípadne 18 až 64 rokov. Na
Slovensku sa v roku 2011 realizoval prieskum na vzorke 2000 respondentov vo veku 18 až 64
rokov. Prieskum sa realizuje prostredníctvom jednotného štandardizovaného dotazníka,
spoločného pre všetky krajiny participujúce vo výskume. Väčšina otázok, ktoré predstavujú
základ dotazníka, zostávajú nemenné od roku 2001. Vďaka tomu v rámci prieskumu APS
bolo možné vytvoriť v rokoch 2001 až 2010 medziročnú databázu, ktorá pokrýva 1 363 683
pozorovaní spomedzi 84 krajín. Toto umožňuje študovať a analyzovať podnikateľské postoje
a aktivity jednotlivcov tak na národnej, ako aj medzinárodnej úrovni, a porovnávať ich vývoj
v čase.
42
40
BOSMA, N., WENNEKERS, S., AMORÓS, J. E.
Global Entrepreneurship Monitor 2011 Extended
Report: Entrepreneurs and Entrepreneurial Employees Across the Globe
: 2012. s. 16
41
BOSMA, N., WENNEKERS, S., AMORÓS, J. E.
Global Entrepreneurship Monitor 2011 Extended
Report: Entrepreneurs and Entrepreneurial Employees Across the Globe
: 2012. s. 34 - 35
42
BOSMA, N., CODURAS, A., LITOVSKY, Y., SEAMAN, J.
GEM Manual: A report on the design,
data and quality control of the Global Entrepreneurship Monitor
. 2011. s. 14