Page 64 - Podnikanie na Slovensku: vysoká aktivita, nízke rozvojové ašpirácie

Basic HTML Version

62
Na prieskum APS sa kladie viacero požiadaviek, medzi ktoré, okrem minimálneho
počtu respondentov a vekového ohraničenia, patrí aj zastúpenie všetkých regiónov danej
krajiny, kódovanie respondentov, sociálno-demografické údaje respondentov, kompletná
dokumentácia a ďalšie, ktoré slúžia na skvalitnenie a profesionalizáciu celého prieskumu.
Metóda zberu dát v APS je určená pokrytím krajiny pevnou telefónnou linkou. Pri pokrytí nad
85% sa prieskum uskutočňuje telefonicky prostredníctvom pevnej linky. Ak táto podmienka
nie je splnená, prieskum je možné realizovať aj prostredníctvom mobilných telefónov alebo
osobne.
43
Prieskum zastrešuje národný tím GEM a môže ho realizovať vo vlastnej réžii, pokiaľ
sa naplnia všetky požiadavky kladené na tento druh prieskumu. Často sa však na jeho
realizáciu využívajú nezávislé agentúry. Na Slovensku prebiehal prieskum za roku 2011
v marci 2011, realizovala ho agentúra IPSOS Tambor (www.ipsos.sk).
Ďalším komponentom koncepčného modelu je
špecifické skúmanie
určitej vybranej
oblasti, ktorá sa v konkrétnom čase hodnotí ako významná z pohľadu rozvoja podnikania. Do
špecifického skúmania sa v roku 2011 zaradil výskum úrovne podnikania v rámci
zamestnania - intrapreneurship (intrapodnikanie). Pomocou modelu sa skúmalo správanie
„vnútorných“ podnikateľov (intrapreneurs - podnikateľské aktivity zamestnancov) jednak
v rámci zamestnania, a zároveň aj ako potenciálny zdroj vzniku budúcich nezávislých
podnikateľov.
Z pohľadu modelu stav skúmanej úrovne mikro komponentov a podnikateľskej úrovne
zamestnancov vplýva na národný ekonomický rast, a to či už ide o tvorbu pracovných miest,
inovácie, či sociálne hodnoty.
1.4 Meranie charakteristík podnikania v modeli GEM
Meranie charakteristík podnikania je determinované samotnou širokou definíciou
podnikania, ktorú GEM aplikuje. Ako bolo uvedené v popise koncepčného modelu
v predchádzajúcej časti, základom mikro-skúmania projektu GEM je správanie sa
jednotlivcov (nie firiem), ich
postoje, aktivity a ašpirácie
, ktoré majú v podnikaní. Keďže
samotné správanie sa v podnikaní je zložitý proces, na jeho meranie nie je možné použiť
jeden ukazovateľ, ale určitú sústavu, pomocou ktorej je možné charakterizovať úroveň
podnikania v príslušnej krajine. GEM sa už dlhodobo vyznačuje tým, že k meraniu úrovne
43
BOSMA, N., CODURAS, A., LITOVSKY, Y., SEAMAN, J.
GEM Manual: A report on the design,
data and quality control of the Global Entrepreneurship Monitor
. 2011. s. 24 - 26