Page 65 - Podnikanie na Slovensku: vysoká aktivita, nízke rozvojové ašpirácie

Basic HTML Version

63
podnikania pristupuje podľa jeho jednotlivých vývojových fáz, so špecifickým dôrazom na
charakteristiku podnikateľského profilu.
44
Informačným zdrojom merania charakteristík
podnikania je prieskum na úrovni dospelej populácie (Adult Population Survey - APS).
Obrázok 1.3: Model skúmania podnikania podľa fáz a podnikateľského profilu
Zdroj: GEM 2011 Global Report, s. 5
Ďalej charakterizujeme ukazovatele, ktoré používame na meranie podnikania
a podnikateľského profilu v ďalších častiach tejto publikácie.
1.4.1
Potenciál a zámer podnikať
Ako vyplýva z obrázku 1.3, je zrejmé, že fázy skúmania a merania podnikania
začínajú
potenciálom
podnikania. V rámci tejto fázy sa merajú jednak
postoje k podnikaniu
u jednotlivcov, ale aj spoločenská klíma, ktorá výrazne vplýva na úroveň podnikateľských
aktivít v príslušnej krajine. Z pohľadu jednotlivcov sa skúma ako potenciálni podnikatelia
vnímajú príležitosti na podnikanie v okolí, v ktorom žijú, ale aj ako veria vo svoje schopnosti
začať podnikať, a či majú strach zo zlyhania v prípade, že sa rozhodnú podnikať.
Z doterajších výskumov je zrejmé, že okrem postojov jednotlivcov môže na šírenie
44
Históriu a detailný popis jednotlivých komponentov bližšie vid BOSMA, N., WENNEKERS, S.,
AMORÓS, J. E.
Global Entrepreneurship Monitor 2011 Extended Report: Entrepreneurs and Entrepreneurial
Employees Across the Globe
: 2012, ako aj KELLY, D. J., SINGER, S., HERRINGTOM, M. D.
The Global
Entrepreneurship Monitor 2011. Global Report.
2012
• Rast podnikania
• Internacionalizácia
• Vek
• Inovácie
• Vzdelanie
Potenciál podnikania:
očakávania,
schopnosti,
strach zo zlyhania,
spoločenská klíma
Podnikateľský profil
Inkluzívnosť
Odvetvie
Dopad
• Pohlavie
• Sektor
Prerušenie
podnikania
Fázy podnikania
(TEA) Celková počiatočná podnikateľská aktivita
Zámer podnikať
Rodiaci sa
podnikatelia
Noví
podnikatelia
Etablovaní
podnikatelia