63
podnikania pristupuje podľa jeho jednotlivých vývojových fáz, so špecifickým dôrazom na
charakteristiku podnikateľského profilu.
44
Informačným zdrojom merania charakteristík
podnikania je prieskum na úrovni dospelej populácie (Adult Population Survey - APS).
Obrázok 1.3: Model skúmania podnikania podľa fáz a podnikateľského profilu
Zdroj: GEM 2011 Global Report, s. 5
Ďalej charakterizujeme ukazovatele, ktoré používame na meranie podnikania
a podnikateľského profilu v ďalších častiach tejto publikácie.
1.4.1
Potenciál a zámer podnikať
Ako vyplýva z obrázku 1.3, je zrejmé, že fázy skúmania a merania podnikania
začínajú
potenciálom
podnikania. V rámci tejto fázy sa merajú jednak
postoje k podnikaniu
u jednotlivcov, ale aj spoločenská klíma, ktorá výrazne vplýva na úroveň podnikateľských
aktivít v príslušnej krajine. Z pohľadu jednotlivcov sa skúma ako potenciálni podnikatelia
vnímajú príležitosti na podnikanie v okolí, v ktorom žijú, ale aj ako veria vo svoje schopnosti
začať podnikať, a či majú strach zo zlyhania v prípade, že sa rozhodnú podnikať.
Z doterajších výskumov je zrejmé, že okrem postojov jednotlivcov môže na šírenie
44
Históriu a detailný popis jednotlivých komponentov bližšie vid BOSMA, N., WENNEKERS, S.,
AMORÓS, J. E.
Global Entrepreneurship Monitor 2011 Extended Report: Entrepreneurs and Entrepreneurial
Employees Across the Globe
: 2012, ako aj KELLY, D. J., SINGER, S., HERRINGTOM, M. D.
The Global
Entrepreneurship Monitor 2011. Global Report.
2012
• Rast podnikania
• Internacionalizácia
• Vek
• Inovácie
• Vzdelanie
Potenciál podnikania:
očakávania,
schopnosti,
strach zo zlyhania,
spoločenská klíma
Podnikateľský profil
Inkluzívnosť
Odvetvie
Dopad
• Pohlavie
• Sektor
Prerušenie
podnikania
Fázy podnikania
(TEA) Celková počiatočná podnikateľská aktivita
Zámer podnikať
Rodiaci sa
podnikatelia
Noví
podnikatelia
Etablovaní
podnikatelia