Page 66 - Podnikanie na Slovensku: vysoká aktivita, nízke rozvojové ašpirácie

Basic HTML Version

64
podnikateľských aktivít vplývať aj spoločnosť, a to podľa toho ako vníma podnikanie ako
kariérnu voľbu, aký majú podnikatelia v tej-ktorej krajine spoločenský status, ale aj v akom
rozsahu média v pozitívnom duchu prezentujú podnikateľov.
Následne za fázou potenciálu podnikania nasleduje skúmanie, koľko z obyvateľov
príslušnej krajiny má
zámer
v najbližších troch rokoch začať podnikať.
V tabuľke 1.2 sú uvedené kľúčové ukazovatele, ktoré sa používajú na meranie
potenciálu a zámeru začať podnikať.
Tabuľka 1.2: Ukazovatele merania potenciálu a zámeru začať podnikať
Ukazovateľ
Charakteristika
Vnímané príležitosti
Percento populácie 18 - 64 ročných, ktorí vidia dobré príležitosti začať biznis
v okolí kde žijú v nasledujúcich šiestich mesiacoch.
Dôvera vo vlastné
schopnosti
Percento populácie 18 - 64 ročných, ktorí veria, že majú potrebné zručnosti
a vedomosti začať biznis.
Strach zo zlyhania
Percento populácie 18 - 64 ročných s pozitívnym vnímaním príležitostí, ktoré
indikuje, že strach zo zlyhania by ich odradil začať podnikať.
Vysoký status úspešného
podnikateľa
Percento 18 - 64 ročných, ktorí súhlasia s výrokom, že v krajine má úspešný
podnikateľ vysoký spoločenský status a uznanie.
Podnikanie ako vhodná
kariérna voľba
Percento 18 - 64 ročných, ktorí súhlasia s výrokom, že v krajine väčšina ľudí
považuje začať biznis za dobrú kariérnu voľbu.
Pozornosť médií venovaná
podnikaniu
Percento populácie 18 - 64 ročných, ktorí súhlasia s výrokom, že médiá často
uvádzajú príbehy o úspešných podnikateľoch.
Zámer začať podnikať
Percento populácie 18 - 64 ročných (jednotlivci, ktorí sú v ktoromkoľvek inom
štádiu podnikateľskej aktivity sa v tejto skupine nenachádzajú), ktorí majú
záujem začať podnikať v nasledujúcich troch rokoch.
Zdroj: GEM Manual, vlastné spracovanie autorov
1.4.2
Celková počiatočná podnikateľská aktivita, etablovaní podnikatelia
a prerušenie podnikania
Táto fáza výskumu podnikania je pre GEM ťažisková. Ide o skúmanie
podnikateľskej
aktivity
s dôrazom na
celkovú počiatočnú podnikateľskú aktivitu (angl. TEA - Total
Early Stage Entrepreneurial Activity)
, teda časť dospelej populácie, ktorá je zapojená do
podnikania v štádiu zrodu alebo manažovania novej firmy. Samotná filozofia tohto merania
spočíva v predpoklade, že ak málo ľudí začína s podnikaním v príslušnej krajine, potom
vzniká aj málo podnikateľských aktivít so všetkými dopadmi na jej ekonomiku, predovšetkým
na rast. Predmetom merania pritom nie je iba početnosť podnikateľov, ale aj skúmanie ich
motivácie začať podnikať, ako aj ďalších charakteristík podnikateľskej aktivity v príslušnej
krajine. GEM začína merať podnikateľské aktivity od momentu, kedy jednotlivec aktívne
venuje
zrodu podnikania
čas, financie alebo iné zdroje a očakáva, že tento rozbiehajúci sa
biznis bude vlastniť alebo spolu vlastniť, avšak doteraz táto aktivita po dobu dlhšiu ako tri