70
Ukazovatele, ktoré GEM používa na meranie inovačného profilu podnikania sú
uvedené v tabuľke 1.7.
Medzinárodný profil podnikania
sa považuje za dôležitý indikátor v rámci
súčasného globalizovaného sveta. Zvlášť veľký význam má medzinárodná orientácia
podnikania pre krajiny s malým trhom, kedy je priam nevyhnutnosťou aj pre malé a stredné
firmy prenikať na trhy v zahraničí. GEM pri hodnotení medzinárodnej orientácie vychádza zo
zisťovania, koľko percent zákazníkov má podnikateľ v zahraničí, pričom osobitne sa sleduje
počiatočné a osobitne etablované podnikanie.
Ukazovatele, ktoré GEM používa na meranie medzinárodného profilu podnikania sú
uvedené v tabuľke 1.8.
Tabuľka 1.8: Ukazovatele medzinárodného profilu podnikania
Ukazovateľ
Charakteristika
Silná medzinárodná orientácia
Slabá medzinárodná orientácia
Percento podnikateľov, ktorí sú súčasťou TEA/etablovaní
podnikatelia, ktorí udávajú, že majú viac ako 25%
zákazníkov v zahraničí.
Percento podnikateľov, ktorí sú súčasťou TEA/etablovaní
podnikatelia, ktorí udávajú, že nemajú žiadnych, alebo
majú do 25% zákazníkov v zahraničí.
Zdroj: GEM Manual, vlastné spracovanie autorov
1.4.4
Podnikateľská aktivita zamestnancov v rámci organizácie
Ako z koncepčného modelu vyplýva, GEM každoročne navrhuje prieskum
v špeciálnej oblasti podnikania, ktorá sa považuje za aktuálnu prípadne naznačujúcu ďalšie
smerovanie skúmania podnikania. V roku 2011 to bolo podnikanie zamestnancov v rámci
existujúcich organizácií. Ide o prvý prieskum v rámci GEM-u, ktorý bol zameraný na túto
oblasť. Všetky doterajšie prieskumy boli venované oblasti iba tzv. nezávislého podnikania -
(entrepreneurship). Dôležitosť tohto skúmania vyplýva z poznania, že táto skupina
zamestnancov je potenciálnym zdrojom nezávislých podnikateľov, teda tých, ktorí môžu byť
tvorcami nového podnikania v budúcnosti.
Ako sa v GEM reporte (2012)
49
uvádza, predmetom skúmania je charakteristika
a podnikateľské správanie sa jednotlivcov v rámci organizácie, ktorí sa označujú ako
„podnikateľskí zamestnanci“, teda pojem, ktorý zahŕňa tak tzv. „intrapreneurs“ -
49
BOSMA, N., WENNEKERS, S., AMORÓS, J. E.
Global Entrepreneurship Monitor 2011 Extended
Report: Entrepreneurs and Entrepreneurial Employees Across the Globe
: 2012. s. 59