Page 88 - Podnikanie na Slovensku: vysoká aktivita, nízke rozvojové ašpirácie

Basic HTML Version

86
2.2.2
Etablovaní podnikatelia a celková podnikateľská aktivita na Slovensku
Počiatočná podnikateľská aktivita, ako už bolo viackrát spomenuté, je dôležitým
faktorom dynamiky a inovácií v hospodárstve príslušnej krajiny. Na druhej strane
etablovaní
podnikatelia
, charakterizovaní v súlade s definíciou GEM ako vlastníci - manažéri, ktorí
vlastnia a riadia fungujúci biznis, z ktorého si ako vlastníci vyplácali platy, mzdy alebo iné
platby za viac ako 42 mesiacov, sú dôležitým stabilizačným prvkom, a to ako
v oblasti zamestnanosti tak aj tvorby ďalších hodnôt (intelektuálneho a sociálneho kapitálu).
Sú tiež dôležitým zdrojom rozvoja nových produktov, technológií, či procesov, a teda aj
rozvoja spoločnosti, v ktorej fungujú. Ako z tabuliek 2.4 a 2.5 vyplýva, Slovensko s mierou
9,6% etablovaných podnikateľov na celkovej populácii 18 - 64 ročných
je na prvom mieste
medzi krajinami V4
,
treťom
mieste
v Európe
a dokonca na
10. mieste
(z 54 zúčastnených
krajín)
vo svete
. Z uvedeného vyplýva zaujímavé zistenie, že vo svetovom porovnaní má
Slovensko v kategórii etablovaných podnikateľov významne lepšie postavenie, než
u podnikateľov v etape počiatočnej podnikateľskej aktivity (ako bolo už konštatované v tejto
kategórii sme v Európe síce prví, ale vo svete sme na 15. mieste z 54 krajín participujúcich na
výskume). Etablovaní podnikatelia spolu s podnikateľmi zapojenými v počiatočnej
podnikateľskej aktivite sú komponentmi celkovej podnikateľskej aktivity, ktorá je strešným
vyjadrením miery podnikateľskej aktivity v danej krajine.
Ako z tabuliek 2.4, 2.5 a grafu 2.5 vyplýva,
Slovensko má najvyššiu celkovú
podnikateľskú aktivitu (23,1%) medzi krajinami V4, a s touto hodnotou je spolu
s Gréckom na prvom mieste
v rámci európskych
krajín
. Zatiaľ čo hlavným komponentom
ovplyvňujúcim celkovú podnikateľskú aktivitu na Slovensku je celková počiatočná
podnikateľská aktivita (TEA), v Grécku sú to etablovaní podnikatelia, ktorých je percentuálne
raz toľko ako tých, ktorí sú v počiatočnej podnikateľskej aktivite. Tento pomer možno
vysvetliť finančnou a ekonomickou situáciou Grécka v ostatných rokoch, kedy zrejme nie je
dostatok príležitostí, ale ani odvahy začínať nový biznis. Najnižšiu celkovú podnikateľskú
aktivitu má v rámci V4 Maďarsko (8,1%) a v rámci Európy Francúzsko (7,8%).