85
podnikania založeného na motivácii z dôvodu príležitosti zaznamenávajú krajiny, ktoré patria
do skupiny inovatívnych.
Graf 2.4: Percento podnikateľov motivovaných nevyhnutnosťou a príležitosťou, podľa fáz ekonomického vývoja
v roku 2011
Zdroj: Global Entrepreneurship Monitor 2011, Extended Report, s. 25
Výsledky motivácie k počiatočnej podnikateľskej aktivite za Slovensko (tabuľky 2.2
a 2.3) nepriamo potvrdzujú správnosť jedného z predpokladaných vysvetľujúcich faktorov
našej vysokej miery TEA, a tým je nedostatok iných príležitostí zamestnať sa. Naša pozícia
pokiaľ ide o motiváciu začať podnikať s cieľom zlepšenia príjmu alebo zvýšenia nezávislosti
podnikateľov sa blíži skôr ku koncu rebríčka v rámci hodnotených krajín. Konkrétne
z 54 krajín sveta sme na 43. mieste, v Európe z 26 krajín sme až na 22. mieste, a v rámci našej
skupiny krajín, ktorých rozvoj je založený na efektívnosti sme na 16. mieste z 24 krajín. Iba
v rámci V4 krajín sme na druhom mieste, čo signalizuje podobnosť motivácie k podnikaniu
u nás s ostatnými krajinami tzv. Vyšehradskej štvorky. Túto skutočnosť potvrdzuje aj naša
pozícia meraná cez tzv. „motivačný index“ (podrobnejšie viď časť 2.2.4). Ako z našich
prehľadov, ale aj doterajších výskumov vyplýva, stupeň ekonomického rozvoja významne
vplýva na vznik podnikania z dôvodu príležitostí. A ako vyplýva z koncepčného modelu
GEM, a bolo tiež viackrát v tejto práci spomenuté, v krajinách v najvyššom stupni rozvoja
(inovatívnych) hrá veľkú úlohu podnikateľské prostredie, ktoré podporuje či už závislé alebo
nezávislé podnikanie.
37,0
28,2
17,7
38,5
41,7
57,0
0
10
20
30
40
50
60
Krajiny, ktorých rozvoj je
založený na faktoroch
Krajiny, ktorých rozvoj je
založený na efektivite
Krajiny, ktorých rozvoj je
založený na inováciách
% TEA
Hnaný nevyhnutnosťou (%TEA)
Príležitosť hnaná vylepšením (% TEA)