38
výrobu týchto statkov je potrebné aj väčšie množstvo podobných alebo identických podnikov.
Replikované podniky často veľmi nerastú, a zostávajú na úrovni pôsobnosti vo svojich
regiónoch, nanajvýš krajinách.
11
Podnikanie na základe príležitosti a nutnosti
Podnikatelia majú na začatie nového podnikania, prípadne na podnikanie ako také
vždy nejaký dôvod. Na základe tohto dôvodu, alebo inak povedané motivácie na podnikanie,
môžeme rozlišovať dva okruhy motívov na podnikanie.
Podnikanie na základe príležitosti
vychádza z identifikovania voľného miesta na trhu,
z inovatívneho nápadu, alebo inej okolnosti, ktorá podnikateľovi dáva možnosť - príležitosť
začať podnikať. Takmer všetky vyššie spomínané inovatívne podnikania sú prakticky aj
podnikania na základe príležitosti. Tento typ podnikania sa často v literatúre stotožňuje
s takzvanými „pull influences“ - čiže motívmi, ktoré podnikateľa vtiahli do podnikania.
Vyplýva z niekoľkých definovaných motívov:
12
Túžba po nezávislosti
- podnikateľova hlavná motivácia na podnikanie je nezávislosť.
Tento fenomén je veľmi častý predovšetkým u malých podnikov.
Snaha využiť príležitosť
- podnikatelia vnímajú medzeru na trhu, ktorú chcú využiť.
Zmena hobby alebo predošlej pracovnej skúsenosti na podnikanie -
bývalí
zamestnanci cítia možnosť stavať na svojich skúsenostiach, prípadne zmeniť svoje
aktivity voľného času na plnohodnotný obchod.
Finančné ohodnotenie
- medzi motívy patrí aj finančné ohodnotenie, ktoré predstavuje
v istom zmysle finančnú nezávislosť.
GEM rozlišuje podnikanie na základe príležitosti podľa toho, či jednotlivec vníma ako
hlavnú motiváciu na začatie svojho podnikania vnímanú príležitosť (oproti možnosti ako sa
zamestnať). Následne GEM skúma, o aký druh príležitosti ide. Vyníma tak z podnikateľov
podnikajúcich na základe príležitosti tých, ktorí sú motivovaní „zvýšením svojho príjmu“
11
SMITH, J. K., SMITH, R. L., BLISS, R. T.
Entrepreneurial finance: strategy, valuation and deal
structure
. 2011. s. 9
12
STOKES, D., WILSON, N.
Small Business Management and Entrepreneurship
. 2010. s. 37