39
alebo „získaním väčšej nezávislosti“, na rozdiel od „udržania súčasného príjmu“. Takúto
príležitosť potom nazývajú „príležitosť hnaná vylepšením“.
13
Podnikanie z nutnosti
predstavuje taký typ podnikania, kde podnikateľ nenachádza iný
spôsob ako uživiť seba či svoju rodinu. Tým, že podnikateľ nemá alternatívu zamestnania,
musí hľadať východisko svojej situácie v podnikaní. Podnikanie z hľadiska nutnosti - potreby
je najčastejšie jednoduchý podnik, mikropodnik prípadne samozamestnanie či živnosť. Nie je
zvyčajne potrebný veľký kapitál a často nemá viac zamestnancov ako samotného podnikateľa.
Tieto podnikania môžu byť tak inovatívne ako aj replikatívne.
14
Tak ako pri podnikaní
z hľadiska príležitosti, aj podnikanie z hľadiska nutnosti je v odbornej literatúre
charakterizované takzvanými „push influences“, teda motívmi, ktoré vtlačili podnikateľa do
podnikania. Medzi tieto motívy patria aj:
15
Nadbytočnosť
- predstavuje jeden z najčastejších motívov na podnikanie,
predovšetkým v kontexte ekonomických turbulencií posledných rokov. V regiónoch
s relatívne vysokou nezamestnanosťou, kde ľudia boli zvyknutí na bezpečné pracovné
miesta, sú nútení hľadať nové spôsoby zamestnania.
Nezamestnanosť (alebo hrozba nezamestnanosti) -
neistota zamestnania predstavuje
silný motív na podnikanie.
Nezhody s predchádzajúcim zamestnávateľom -
zlé vzťahy na pracovisku sú tiež
bežným dôvodom, ktorý dotlačí nových podnikateľov do podnikania.
GEM charakterizuje podnikateľa z nutnosti ako podnikateľa, ktorý začal podnikať,
keďže nemal žiadne lepšie možnosti zamestnania. Motívy na takéto podnikanie sú najčastejšie
ovplyvnené ekonomickými podmienkami krajiny. S rozvíjajúcou sa ekonomikou (najmä
v ekonomikách v inovatívnom štádiu rozvoja) narastá ponuka pracovných miest a znižuje sa
tak počet ľudí „tlačených“ do podnikania.
16
13
BOSMA, N., WENNEKERS, S., AMORÓS, J. E.
Global Entrepreneurship Monitor 2011 Extended
Report: Entrepreneurs and Entrepreneurial Employees Across the Globe
: 2012. s. 24
14
SMITH, J. K., SMITH, R. L., BLISS, R. T.
Entrepreneurial finance: strategy, valuation and deal
structure
. 2011. s. 10
15
STOKES, D., WILSON, N.
Small Business Management and Entrepreneurship
. 2010. s. 38
16
BOSMA, N., WENNEKERS, S., AMORÓS, J. E.
Global Entrepreneurship Monitor 2011 Extended
Report: Entrepreneurs and Entrepreneurial Employees Across the Globe
: 2012. s. 24