40
Sociálne a bežné podnikanie
Od klasického modelu podnikania (bežné podnikanie) s cieľom dosiahnutia zisku sa
líši tzv. sociálne podnikanie. Pod sociálnym podnikaním rozumieme taký druh podnikania,
ktorého ciele dosiahnutia finančných ziskov sú nahradené sociálnymi - spoločensky
prospešnými cieľmi. Prvoradým cieľom sociálneho podnikania je reagovať na spoločenský
problém alebo otázku. Tieto aktivity môžu vykonávať rôzne neziskové organizácie, ako aj
univerzity, pričom cieľom tohto podnikania môže byť tak výskum v oblasti pôsobnosti
univerzity, prípadne plejáda rôznych neziskových aktivít na podporu sociálneho rozvoja ako
aj iných oblastí spoločnosti. Novým trendom v sociálnom podnikaní je angažovanie sa
v ziskových aktivitách prostredníctvom podporných činností, s cieľom financovania hlavných
- neziskových aktivít.
17
GEM vo svojom výskume v roku 2009 určil ako jednu zo špeciálnych tém aj
problematiku sociálneho podnikania. GEM charakterizuje sociálne podnikanie pomerne
široko, ako jednotlivcov alebo organizácie zapojených do podnikateľských aktivít so
sociálnym cieľom.
18
Závislé a nezávislé podnikanie
Snahu o založenie nového podniku, či využitie novej príležitosti na trhu, tak v zmysle
inovatívneho ako aj replikatívneho podnikania, iniciovanú zo strany jednotlivca pre jeho
vlastný profit môžeme charakterizovať ako
nezávislé podnikanie
. Práve takéto podnikanie je
najčastejšie spájané s pojmom podnikanie ako takým. Na nezávislé podnikanie sa vzťahujú
všetky charakteristiky uvedené v tejto kapitole, a jeho hlavnou črtou je práve samostatná
a nezávislá činnosť vlastníka - manažéra. Shane a Venkataraman (2000) rozlišujú medzi
snahou využívať príležitosti na trhu v prípade počiatočných podnikov a podnikateľov, ktorú
chápu ako
nezávislé podnikanie
, a snahou o využitie príležitosti na trhu zo strany
zamestnanca firmy, chápanou ako
závislé podnikanie
. Vnímajú tieto dve alternatívy ako dva
modely využívania podnikateľských príležitostí. Toto vnímanie podnikania je dôležité pri
porovnávaní rôznych ekonomík z hľadiska ich stupňa rozvoja, a následne porovnaní úrovne
a pomeru nezávislého podnikania a podnikania v rámci zamestnania.
19
17
SMITH, J. K., SMITH, R. L., BLISS, R. T.
Entrepreneurial finance: strategy, valuation and deal
structure
. 2011. s. 12
18
BOSMA, N., LEVIE, J.
Global Entrepreneurship Monitor 2009 Global Report
: 2010. s. 44
19
BOSMA, N., WENNEKERS, S., AMORÓS, J. E.
Global Entrepreneurship Monitor 2011 Extended
Report: Entrepreneurs and Entrepreneurial Employees Across the Globe
: 2012. s. 8