41
Vzhľadom na to, že akademici už nehľadia na podnikanie len ako na individuálnu
činnosť podnikateľa v zmysle nezávislého podnikania, otvára sa možnosť skúmať ho
z hľadiska podnikateľskej činnosti v rámci zamestnania. Z tejto perspektívy sa podnikateľská
aktivita zamestnanca v rámci firmy, v ktorej pracuje rovnako pokladá za podnikanie, a to za
tzv. podnikanie v rámci zamestnania, teda spomínané závislé podnikanie. S podnikaním
v rámci zamestnania sa v literatúre
20
stretávame jednak ako s korporátnym podnikaním, ale aj
„intrapreneurship“-om (teda intrapodnikaním). Korporátne podnikanie predstavuje zvyčajne
snahu organizácie zvyšovať inovatívnosť respektíve rozšíriť svoju pôsobnosť, a môžeme ho
pozorovať na úrovni organizácie. Takýto spôsob podnikania v rámci organizácie je tzv.
„zhora-nadol“ („top-down“) proces, čiže vychádza z iniciatívy manažmentu a následne je
prenášaný na zamestnancov. Druhý typ podnikania v rámci zamestnania - tzv.
„intrapreneurship“ sa na rozdiel od korporátneho podnikania vníma na individuálnej úrovni
zamestnanca. Vychádza zdola nahor („bottom-up“ proces) a predstavuje proaktívne, s prácou
súvisiace iniciatívy individuálneho zamestnanca. Podnikanie v rámci zamestnania je
špecifickým druhom podnikania, a teda vyžaduje rovnaké osobnostné charakteristiky, ako
v prípade individuálneho podnikania, akými sú schopnosť vnímať príležitosti, generovanie
nových nápadov a osobná iniciatíva. Zároveň však čelí obmedzeniam zo strany podniku -
organizácie, vo forme byrokracie, hierarchického usporiadania či iných prekážok iniciatívy
zamestnancov.
21
Závislé podnikanie ako podnikanie v rámci zamestnania spomedzi domácich autorov
spomína napríklad Šúbertová, ktorá v tomto prípade hovorí o vnútornej podnikavosti ako
o „schopnosti aktívne vhľadávať a efektívne využívať vnútropodnikové príležitosti na
zlepšenie plnenia poslania a podnikových cieľov“.
22
Na závislé podnikanie rovnako existujú rôzne pohľady zo strany teoretikov. Niels
Bosma a kolektív poukazujú na tri základne koncepčné prístupy v rámci literatúry:
23
Snaha o využitie podnikateľskej príležitosti
(Shane), ktorá zahŕňa vývoj nového
produktu alebo služby, vstup na nový trh, alebo nový produkčný proces. Tento prístup
20
BOSMA, N., STAM, E., WENNEKERS, S.
Intrapreneurship versus independent entrepreneurship:
A cross-national analysis of individual entrepreneurial behavior
. 2011. s. 6
21
BOSMA, N., STAM, E., WENNEKERS, S.
Intrapreneurship versus independent entrepreneurship:
A cross-national analysis of individual entrepreneurial behavior
. 2011. s. 6
22
ŠÚBERTOVÁ, E. a kol.
Podnikanie v malých a stredných podnikoch pre manažérov
. 2009. s. 10
23
BOSMA, N., STAM, E., WENNEKERS, S.
Intrapreneurship versus independent entrepreneurship:
A cross-national analysis of individual entrepreneurial behavior
. 2011. s. 7